Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Bedrijfsvoering Financiën Passief inkomen Creatief passief inkomen

Creatief passief inkomen

Van alle passieve inkomens is een passief inkomen uit creatief materiaal wijd geaccepteerd, het meest gebruikt maar ook zeer volatiel. Zonder dat je het in de gaten hebt kan bijvoorbeeld foto’s verkopen een fulltime inkomen worden maar net zo snel verdien je ook helemaal niets. Evenals bij een algemeen passief inkomen vraagt passief inkomen uit creatief materiaal een flinke initiële inspanning cq investering en is voor de meeste freelancers geen word-snel-rijk-oplossing.

Wat valt onder ‘creatief materiaal’ ?

De eerste en wellicht grootste categorie is beeldmateriaal. Foto’s uiteraard maar ook videos, illustraties, logo’s, cartoons, nieuwsbeelden, etc.
De tweede categorie is muziek, zowel volledige melodieën als jingles en tunes. Je kan van professionele nummers inclusief tekst verkopen tot populaire ringtones. De laatste en meest recente categorie is het schrijfwerk. Hier onder vallen korte artikels en ebooks

1. Beeld en geluid

Beeld- en geluidsmateriaal, verkocht via internet, staat bekend als ‘stockbestanden’. Een stockbestand is een beeld/geluidbestand dat verkocht wordt vanuit een databank of catalogus. Kopers van stockbestanden zijn vaak media op zoek naar een algemeen beeld/geluid dat een sfeer moet oproepen die bij hun product hoort. Stockbestanden zijn meestal niet voor exclusief gebruik. Een koper kan kiezen voor Royalty free (rechtenvrij) stock of voor Rights managed (rechtenbeperkt) stock. Rechtenvrije bestanden kunnen door de koper onbeperkt gebruikt worden; voor rechtenbeperkte bestanden moet een compensatie betaald worden telkens als het beeld/geluidbestand gebruikt wordt, in de ruime zin van het woord.

Als beeldend kunstenaar/muzikant ‘verkoop’ je jouw materiaal aan een stocksite en je moet er rekening mee houden dat daarmee ook je rechten geminimaliseerd worden. Elke website heeft andere voorwaarden waaronder dit gebeurt. Je doet er goed aan deze op voorhand met aandacht door te lezen.  Jouw beelden/muziek kunnen in diverse situaties gebruikt worden, zonder dat jij er nog zeggenschap over hebt. Bij rechtenbeperkte foto’s bjvoorbeeld kan je aangeven dat je niet wil dat controversiële partijen je foto’s gebruiken. Maar rechtenvrije foto’s zijn in principe vogelvrij. Zelfs je eigen foto gebruiken voor eigen doeleinden kan ‘verboden’ worden.
Realiseer je dus heel goed welk materiaal je vrij wil geven. Een prachtige melodie gecomponeerd bij de geboorte van je dochter kan een inkomen-booster zijn maar vraag je af of je diezelfde meldodie op een dag in een goedkope soap-serie wil horen.

Het bedrag dat je verdient met het verkopen van stockbestanden is sterk afhankelijk van de kwaliteit van je beeld/geluidmateriaal en de website die ze verkoopt. Meestal krijgt je een percentage van de opbrengst en dat varieert enorm van 10%  tot 90%. Bijvorobeeld de best betalende stockfotosite Dreamstime betaalt 50% van de opbrengst, hetgeen kan oplopen tot wel 15 euro per download, afhankelijk van de hoeveelheid foto’s die je verkoopt.

Enkele tips die je ter harte kan nemen als je besluit creatief materiaal als passief inkomen te gebruiken.

  • Denk als je klant. Doe wat research over de markt waarin je wil bewegen en wat deze markt denkt nodig te hebben.
  • Gebruik bestsellerlijsten. Heel wat stocksites hebben bestsellerlijsten met bijvoorbeeld een top tien van vaak verkochte bestanden.
  • Werk met een reeks. Bijvoorbeeld stockfoto’s die in verschillende groottes en resoluties verkrijgbaar zijn verkopen beter.
  • Hou seizoenen en trends in de gaten. Goed verdiend hebben de ontwerpers die al vroeg de trend van wellnessfoto’s zagen aan komen. Denk aan niches in de markt!
  • Denk na over sleutelwoorden. Stocksites hebben een zoekfunctie op basis van sleutelwoorden die jij zelf opgeeft.

Er zijn aardig wat sites die stockfoto’s verkopen zoals iStockphoto en ShutterStock.

2. Tekst

Naast beeldmateriaal begint ook het gebruik van tekstmateriaal populair te worden om een extraatje te verdienen. Echter bij het verdienen van passief inkomen met tekstbestanden wordt niet meer gesproken van stockbestanden omdat het inkomen niet meer komt uit de verkoop van het creatieve materiaal. Een stuk tekst dat tien keer verkocht is, verliest zijn waarde helemaal. Waar beelden universeel zijn spreekt een Nederlands artikel een Koreaanse publicatie geheel niet aan.

Uit Amerika is daarom een andere vorm van passief inkomen overgewaaid: Google Adsense. Google zegt het volgende over Adsense. “[Het] is een programma waarmee u alle pagina's in uw website kunt gebruiken om inkomsten te generen door advertenties te plaatsen, zonder dat dit u extra tijd of middelen kost. Google AdSense levert relevante tekst- en beeldadvertenties die precies zijn gericht op uw site en de inhoud van uw site.” Maar let op: je verdient met Adsense pas op het moment dat je bezoekers op de links in de advertenties klikken.

Hoe kan je Adsense praktisch toepassen?

  1. Als je een blog hebt met een dynamische inhoud.
  2. Als je een statische website hebt die druk bezocht is.
    In beide gevallen zal Google aan de eigen statistieken zien dat je voldoende bezoekers hebt om Adsense winstgevend te maken.
  3. Publicatie van artikels op verzamelsites zoals infoyo.nl of het Amerikaanse hubpages.com. Ook hier zorgt Adsense voor een mogelijk inkomen. Echter omdat dit tussenpartijen zijn die voor de promotie gedeeltelijk uit handen nemen, verdien je er veel  minder mee. Bij infoyo.nl krijg je slechts 50% van de opbrengsten (clicks en views) van Adsense uitbetaald.

Enkele tips je te helpen je teksten optimaal in te zetten.

  • Denk als je lezer. Doe wat research over de markt waarin je wil bewegen en wat deze markt denkt nodig te hebben.
  • Schrijf waarover je graag schrijft maar durf ook populaire onderwerpen aan te pakken. Deze trekken meer bezoekers en dus potentieel meer inkomen.
  • Hou seizoenen en trends in de gaten. Denk aan niches in de markt.
  • Schrijf SEO – Search Engine Optimization. Dit houdt onder andere in dat je goed gebruik maakt van tags in je webpagina’s en berichten.
  • Ververs de teksten op je statische website regelmatig. Heb je een blog, voeg dan regelmatig nieuwe berichten toe.

Auteur: Anja Van Ginneken

https://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/financien/passief-inkomen/creatief Sitemap © Copyright Applinet 2004-heden ColofonAdverteren