Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Bedrijfsvoering Gezondheid Voorkomen is beter dan genezen Gezond werken achter de computer

Gezond werken achter de computer

Herken je deze uitspraken?

· "RSI? Daar hebben freelancers toch geen last van?"
· "CANS? Nooit van gehoord."
· "Een zittend beroep is per definitie niet zwaar. Bouwvakkers, die doen pas zwaar werk!"

Dan ben je je er waarschijnlijk niet van bewust dat:

  • Volgens onderzoek één op de vijf mensen te maken krijgt met klachten aan armen, nek en schouders (bron: RSI-patiëntenvereniging).
  • CANS (Complaints of arms, neck and/or shoulders) de nieuwe gangbare term is als vervanger voor de oude term RSI (repetitive strain injury).
  • Beeldschermwerk zwaar is, juist omdat je steeds in dezelfde houding zit en hele kleine bewegingen maakt, wat de bloeddoorstroming vermindert.
  • Juist freelancers, door gebrek aan toezicht, door lange werkdagen en een niet altijd adequate werkplekinrichting, een groot risico lopen op RSI/CANS-klachten.

Klachten (h)erkennen

· Betrap je jezelf erop dat je je andere hand gaat gebruiken om de muis te bewegen of met andere vingers dan gewoonlijk klikt?
· Heb je last van tintelingen in je handen of armen?
· Kun je aan het eind van de dag de muisknop niet meer indrukken?

Als je één of meer van de bovenstaande vragen met "ja" hebt beantwoord, dan heb je mogelijk last van een muisarm. Klachten die bij een muisarm horen zijn:

  • Vermoeidheid, krampen, tintelingen, doof gevoel, onhandigheid in vingers, handen, onderarm en/of schouder
  • Krachtverlies en een ‘zwaar’ gevoel in vingers, polsen, ellebogen
  • Verlies van coördinatie, gevoel en kracht (uitval van de arm- en handfunctie).

In het begin zijn de klachten meestal niet zo hevig, maar na verloop van tijd kan zelfs het oppakken van een kopje koffie een probleem zijn. Als je merkt dat je met andere vingers of met de andere hand de muis gaat besturen, dan is het vaak al behoorlijk mis!

Heb je klachten, ga dan het volgende na:

· De klachten ontstaan bij het verrichten van beeldschermwerk en verdwijnen weer als ik niet meer achter de computer zit (stadium I).
· De klachten ontstaan ook bij andere activiteiten, maar verdwijnen als ik ga sporten of geslapen heb (stadium II).
· De klachten zijn continu aanwezig (stadium III).

Advies 1:

Neem klachten serieus, direct in stadium I.

Neem bij klachten in ieder geval de volgende maatregelen:

  • Stop met te lang achter elkaar werken. Bij pijn niet achter het beeldscherm blijven zitten.
  • Neem je werkplek onder de loep.
  • Breng afwisseling en ontspanning in de werkdag aan.
  • Heb je het te druk, doe daar dan onmiddellijk wat aan.
  • Wacht niet te lang met medische hulp zoeken.
  • Gebruik géén pijnstillers om door te kunnen werken. Dat maakt het probleem alleen maar erger.

In de rest van deze training krijg je tips en ideeën voor het nemen van maatregelen. Het begint met het nemen van pauze.

Auteur: Ysolde Bentvelsen

http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/gezondheid/voorkomen/gezond-werken Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2018 ColofonAdverteren