Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Bedrijfsvoering Gezondheid Voorkomen is beter dan genezen Ken jezelf: pauzegewoonten

Ken jezelf: pauzegewoonten

Bekijk welke uitspraak het meest op jou van toepassing is:

· "Ik neem geen pauze als ik aan het werk ben. Tussen de middag eet ik een boterhammetje achter mijn computer. Er staat een thermoskan koffie op mijn bureau en daar neem ik de hele dag door kopjes koffie uit."
· "Ik neem wel af en toe pauze tijdens het werk. Dan ga ik even lekker internetten. Of ik doe een computerspelletje."
· "Ik ga altijd even een ommetje lopen tijdens lunchtijd. Verder neem ik geen pauze."

Als je op een van de bovenstaande manieren pauze houdt, vergroot je de kans dat je vroeg of laat klachten krijgt. Beeldschermwerk vereist regelmatig een korte pauze.

De meeste mensen hebben een natuurlijke spanningsboog van ongeveer twee uur. Dan neemt de concentratie af en ontstaat er een lichte vermoeidheid. Dat is een goed moment om even pauze te nemen. Heb je al klachten, neem dan minstens ieder uur een korte pauze.

Een korte pauze betekent:

  • Even van je plaats komen.
  • Twee minuten heel wat anders doen: rekken en strekken, een ommetje lopen, een klein huishoudelijk klusje doen, iets te drinken halen.
  • Even kletsen met iemand.

Advies 2:

Las vaak een korte pauze in.

Bedenk vijf manieren om jezelf te dwingen om achter je scherm vandaan te komen. Bedenk realistische dingen. Zeg dus niet: vijf keer per dag koffie zetten als je doorgaans maar één kopje koffie drinkt. Schrijf de vijf manieren op:

1..........

2..........

3..........

4..........

5..........

Suggesties:

Misverstand
Sommige mensen denken dat het slecht is om tijdens de pauze een (huishoudelijk) klusje te doen of iemand op te bellen, omdat je dan niet echt zou uitrusten. De korte pauzes zijn echter niet bedoeld om echt uit te rusten, maar om ervoor te zorgen dat je even in een andere houding bent en wat beweegt. Heb je wel behoefte om uit te rusten, dan kun je natuurlijk overwegen om echt even rust te nemen, te mediteren of uit het raam te staren. Pas op dat het niet bij 'goede voornemens' blijft: het gevaar bestaat dat je het voornemen 'vergeet' als je druk aan het werk bent.

  • Zet attributen (woordenboeken, naslagwerken, nietmachine) buiten handbereik, maar zo dat je even moet opstaan om ze te gebruiken. Dat dwingt je een aantal keer per dag van je stoel op te staan.

  • Zet een koffiezetapparaat/waterkoker/water/frisdrank in een andere ruimte. Zet geen thermoskan, fles of karaf op je bureau. Ga vaak iets te drinken halen.
  • Maak een werkrooster met pauzes op vaste tijdstippen (net als op school vroeger). Stel een wekker, telefoon of elektronische agenda in die als 'schoolbel' fungeert. Doe in de pauzes een huishoudelijk klusje, maak een ommetje, doe een boodschap, loop naar de postbus, of ga uit met de hond van de buren.

Naast regelmatig pauze nemen is het zaak om afwisseling in de dag aan te brengen.

Auteur: Ysolde Bentvelsen

http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/gezondheid/voorkomen/pauzegewoonten Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2018 ColofonAdverteren