Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home
 
U bent hier: Home Bedrijfsvoering Gezondheid Voorkomen is beter dan genezen Signalen herkennen

Signalen herkennen

Heb je regelmatig de volgende gedachten?

  • "Alleen ík kan deze klus klaren."
  • "Ik kan deze opdracht onmogelijk teruggeven aan de opdrachtgever."
  • "Nee, ik kan niet om uitstel van de deadline vragen."
  • "Ik werk vandaag en morgen wel tot laat door, en misschien ook nog dit weekend. Dan moet het wel afkomen, toch?"
  • "Hè verdorie, wanneer houden die opdrachtgevers nou eens op met aan mijn hoofd zeuren over klussen? Ze weten toch dat ik het druk heb!"
  • "Haast, haast, haast. Vlug, vlug, even dit nog af. Tjee, wat is die computer traag. Schiet op nou...!"

Het eerste signaal van stress is blikvernauwing. Je hebt voortdurend een gevoel van 'moeten' en 'snel, snel'. Je vindt jezelf totaal onmisbaar en bent ervan overtuigd dat je de klus moet doen (vanwege geld, of omdat je vindt dat je de gemaakte afspraken moet nakomen). Alleen jíj kunt deze klus klaren, vind je.

Het vervelende van blikvernauwing is dat je het zelf slecht opmerkt. En juist dat is vaak ook weer een teken van blikvernauwing. Daarom is het belangrijk naar signalen uit je omgeving te luisteren.

Vraag aan je partner of een goede vriend(in) of hij/zij vindt dat jij last hebt van blikvernauwing. Als het nu niet zo is, vraag dan of er perioden zijn geweest waarin dat wel zo was. Kijk kritisch naar jezelf en vraag je af of je mogelijk last hebt van stress. Wees eerlijk. Neem geen genoegen met een snel 'Nee!', want dat is vaak een teken van blikvernauwing.

Advies 7:

Blikvernauwing is het eerste signaal van stress. Vraag mensen in je omgeving te helpen blikvernauwing te signaleren.

Mensen die last hebben van stress ondervinden vaak een reeks van (lichamelijke) klachten. Langdurige stress kan dan overspannenheid en burn-out tot gevolg hebben. De tien meest voorkomende stressklachten zijn:

  • Moeheid.
  • Hoofdpijn.
  • Snel geëmotioneerd en geïrriteerd zijn.
  • Maag- en darmklachten.
  • Lusteloosheid en futloosheid.
  • Gebrek aan concentratie.
  • Nek- en schouderpijn.
  • Pijn in de hartstreek.
  • Gespannen, nerveus en rusteloos zijn.
  • Somberheid en gepieker.

Ga na in hoeverre jij een of meer van deze klachten hebt. Denk je dat ze met stress te maken hebben?

Advies 8:

Het lichaam geeft waarschuwingstekens als je te gestrest bent. Neem die waarschuwingen serieus. Neem gas terug en overdenk wat er anders kan en moet.

Als je signaleert dat je last hebt van stress is het hoog tijd er wat aan te doen. Dat begint met grenzen te stellen

Auteur: Ysolde Bentvelsen

http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/gezondheid/voorkomen/signalen-herkennen Sitemap © Copyright Applinet B.V. 2004-2018 ColofonAdverteren