Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Weblogs > roosmarie

Mededelingen

Dit artikel waarderen

Metateksten voor websites: een klein stuk tekst met een groot effect. Oftewel goochelen met Googl

"Metateksten voor websites: een klein stuk tekst met een groot effect.    Oftewel goochelen met Googl" naar Tweet this versturen "Metateksten voor websites: een klein stuk tekst met een groot effect.    Oftewel goochelen met Googl" naar Google Bookmarks versturen
18 maart 2013 geplaatst om 14:17 door roosmarie

Metateksten voor websites: een klein stuk tekst met een groot effect. Oftewel goochelen met Google.




Als schrijver had ik deze week wéér zo’n leuke uitdagende opdracht. Deze keer van de eigenaar van een webwinkel, namelijk om drie metateksten te maken. Dit zijn 2 korte zinnen (maximaal 155 tekens) en dat is een hele kleine, maar grootse opdracht!

Een metatekst is het tekstgedeelte dat zoekmachines laten zien in zoekopdrachten, bestaande uit een omschrijving van de website of webwinkel. Een perfecte definitie van de site is erg belangrijk zodat deze goed op internet wordt gevonden tussen de vele concurrenten. De tekst is een eerste indruk voor bezoekers en moet dus goed aansluiten op de website. Het is eigenlijk een kleine advertentie, want een juiste en unieke omschrijving van wat de website of webwinkel te bieden heeft, kan er toe leiden dat bezoekers juist deze site als eerste bekijken.

Helaas mag deze tekst maximaal uit 155 tekens bestaan, een hele uitdaging dus. Wanneer er meer tekens worden gebruikt, kort Google de tekst in en valt er een deel van de belangrijke informatie weg. Omdat er zeer weinig ruimte is om alle belangrijke zaken te omschrijven, is het bijna een ware kunst om met dat kleine stuk tekst lezers te verleiden tot het aanklikken van de website. Ik noem het maar goochelen met Google. Het is wél belangrijk dat er geen valse beloften worden gedaan, want dan zijn bezoekers alsnog snel verdwenen.

Voor de opdracht koos ik er voor om de belangrijkste USP’s van de webwinkel te vermelden samen met de 3 keywords die de opdrachtgever absoluut in de tekst wilde hebben. Twee regels tekst verzinnen klinkt eenvoudig maar het tegendeel is waar. Want alle belangrijke zaken omschrijven van een bedrijf in een dergelijk kort stuk tekst valt best tegen. De keywords en USP’s namen al 70 tekens in, dus dat hield in dat er maar 85 tekens overbleven om alles soepel aan elkaar te ‘lijmen’. Maar toen ik uiteindelijk de slag te pakken had vlogen er zo 12 teksten uit mijn vingers. De opdrachtgever was uiteindelijk dik tevreden en kon zelfs niet kiezen omdat hij ze allemaal heel goed vond. Misschien was ik iets te ijverig geweest en had ik de opdracht te ‘groots’ gemaakt. De volgende keer houd ik het wel gewoon bij drie stuks, zodat ik het de opdrachtgever niet te moeilijk maak! En goochelen met Google, dat blijft leuk…



Roos de Vries, tekstschrijver

www.zuivertekst.nl
Geplaatst inZonder categorie
Bekeken 23288 Reacties 0
Totaal aantal reacties 0

Reacties

 
Totaal aantal trackback-signaleringen 0

Trackback-signaleringen

 

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 17:04.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon