Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Weblogs > Mieke tekent

Mededelingen

Omschrijving: Met "Mieke tekent" licht ik een tipje van de sluier op over mijn werk. Ik laat zien hoe mijn zeer visuele werk tot stand komt, wat er allemaal bij komt kijken om dit vak uit te voeren en geef een inzicht in de beslommeringen van een freelancer met het leukste beroep ter wereld.
Dit artikel waarderen

Tsvangirai

"Tsvangirai" naar Tweet this versturen "Tsvangirai" naar Google Bookmarks versturen
25 juni 2008 geplaatst om 13:36 door NowHow

Soms krijg ik de onbedwingbare neiging om mijn technische vaardigheden te oefenen zonder opdracht. Dat is een handige afleiding als ik met lange en zware projecten bezig ben en het zorgt er ook nog eens voor dat ik beter wordt!

Gisteren kwam het weer opzetten. Ik wilde iets doen met de actualiteit, zonder al te diep op de stof in te gaan. Dus heb ik een willekeurig item gepakt, de opositieleider in Zimbabwe, Tsvangirai.

Veel illustratoren gebruiken een foto als basis voor hun portretten. Als je goed om je heen kijkt en een beetje gaat zoeken zul je van sommige portretten zelfs de foto vinden die als basis heeft gediend. Daar is niks mis mee, het is vaak een kwestie van tijd. Wil je een eigen perspectief aan een illustratie geven, dan ben je vaak meer dan het vierdubbele van de tijd kwijt aan het bestuderen van je onderwerp. Zeker als je van illustreren leeft heb je die tijd vaak niet.

Ik wilde daarom juist kijken of ik het anders kon aanpakken zonder al te veel tijd kwijt te zijn. Om dat voor elkaar te krijgen gebruik ik Zbrush, een 3d kleiprogramma. Dat kost natuurlijk dezelfde studie als bij een gewone illustratie, maar je kunt wat meer raden: met een paar foto's heb je al voldoende om in 3d een hoofd te maken. Doordat je het hoofd iedere keer in de positie van een van de foto's brengt zie je wat er wel of niet klopt aan het model waarna je dat kunt aanpassen. Door heen en weer te switchen tussen bijvoorbeeld een foto waar je model schuin van voren op staat en eentje waarbij je model recht van voren is gefotografeerd kun je het soms zelfs tot twee foto's beperken.
Dit zijn de foto's die ik gebruikt heb:

Hieronder het 3d model dat ik aan de hand van bovenstaande foto's heb gemaakt. Zoals je ziet is het model nog niet helemaal goed, maar het was dan ook een oefening. De eerste animatie is er eentje zonder kleur, de tweede met. In Zbrush kun je op je model schilderen en je kunt een model uiteindelijk zo realistisch maken als dat je zelf wilt. Als je de animatie wil stoppen (wat ik me zomaar even kan voorstellen), even op de rechtermuisknop klikken en de "loop" afvinken!


En een close-up:


't is leuk! Dus hier een animatie in kleur.




Geplaatst inAchter de schermen, ‎Oefenen
Bekeken 25979 Reacties 6
Totaal aantal reacties 6

Reacties

  1. Oude reactie
    erix's schermafbeelding
    Een dankbaar object, beter dan Balkenende.
    Het hoofd doet me hier en daar denken aan de onderzeese St Andreasbreuk.
    25 juni 2008 geplaatst om 19:37 door erix erix is offline
  2. Oude reactie
    NowHow's schermafbeelding
    Het hoofd is nog niet helemaal goed en ik ben er achter wat het grootste probleem is: ik heb de ogen te groot gemaakt. Misschien heb ik binnenkort weer wat tijd om dat te veranderen, nu eerst een ander blog!
    29 juni 2008 geplaatst om 18:22 door NowHow NowHow is offline
  3. Oude reactie
    René's schermafbeelding
    Prachtig! Daar moet toch van alles mee te doen zijn in samenwerking met (of: in opdracht van) Madame Tussauds?

    Misschien wat guerilla acquisitie... je vraagt ze beleefd toestemming om een keer foto's enzo te komen maken, laptopje mee en je maakt daar ter plaatse wat prachtige animaties terwijl de directeur langsloopt. Dat gaan ze op hun site willen hoor
    1 juli 2008 geplaatst om 17:23 door René René is offline
  4. Oude reactie
    TamTamTekst's schermafbeelding

    Tsvangirai

    Hej, ik vind 't prachtig wat je maakt.

    Maar ik zou het nog mooier vinden als je achtergrondinformatie zou geven over deze man. Hij stelt z'n leven in de waagschaal voor z'n land, is gemarteld en gevangen gezet. Is de enige die oppositie durft te voeren in Zimbabwe, terwijl honderden, zo niet duizenden landgenoten vanwege hun loyaliteit aan Tsvangirai en het MDC zijn gemarteld en gedood.

    Weet je, ik weet dat je het niet slecht bedoelt, maar ik vind wel dat je deze vrijheidsstrijder ontpersoonlijkt door alleen met zijn uiterlijk te spelen en daarbij totaal voorbijgaat aan wat hij betekent en lijdt voor Zimbabwe en de democratie in Afrika.

    Het is geen poppetje, maar een mens van vlees en bloed. Ik vind eigenlijk dat je zijn uiterlijk niet zomaar kunt gebruiken zonder meer over de mens achter je animatie te vertellen.

    Hoe denk jij daar zelf over?

    Marlies
    1 juli 2008 geplaatst om 21:50 door TamTamTekst TamTamTekst is offline
  5. Oude reactie
    NowHow's schermafbeelding
    @ Rene
    Dat is een idee! Hoewel ik nu een paar uur ben bezig geweest met het maken, merk ik dat er nog aardig wat rek zit in het werk. Dan moet ik wel beter worden, want ik ben met dit beeld nog niet tevreden.

    @Marlies
    Ja, zo kun je er tegenaan kijken. Hoewel ik begrip heb voor wat je hier zegt, ben ik het niet met je eens. Uit jouw woorden lees ik dat jij een andere waarde hecht aan beelden dan dat ik dat doe.

    Hoewel ik geen woorden gebruik als achtergrond van de illustratie zelf, ben ik zelf heel erg bezig geweest met de man. Ik gebruikte deze illustratie, die ik voornamelijk heb gemaakt juist omdat ik zeer geïnteresseerd in de man was, om te kijken of ik hem en de emotie die hij uitstraalt kon treffen. Wat ik jullie hier laat zien is inderdaad puur het werk, niet de overweging. Maar ik denk dat die overweging ook uit het beeld zelf zou mogen spreken. Niet altijd hoeven zaken met teksten opgelost te worden. Hoewel ik juist iemand ben van de onderliggende informatie, denk ik dat daar een fundamenteel verschil ligt tussen jou en mij: ik uit die informatie voornamelijk in beeld en veel minder in tekst.

    Er spreekt uit de illustratie zelf en hoe ik hem neerzet al, voor mij tenminste, veel van de pijn die je ook in zijn gezicht ziet, maar ook vooral de rust en de senioriteit die de man uitstraalt.
    2 juli 2008 geplaatst om 11:13 door NowHow NowHow is offline
  6. Oude reactie
    TamTamTekst's schermafbeelding

    Tsvangirai

    Bedankt voor je uitleg. Als je het zo vertelt begrijp ik waar je mee bezig bent en verdwijnen mijn 'bezwaren' als sneeuw voor de zon.

    Ik vind het heel mooi dat je zijn emoties zo in het beeld kunt uitdrukken.

    Je hebt gelijk dat ik bij uitstek een woordenmens ben. Daar zal ik aan denken als ik de volgende keer zoiets prachtigs van je zie.

    Marlies
    2 juli 2008 geplaatst om 15:48 door TamTamTekst TamTamTekst is offline
 
Totaal aantal trackback-signaleringen 0

Trackback-signaleringen

 

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 13:23.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon