Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Weblogs > Mieke tekent

Mededelingen

Omschrijving: Met "Mieke tekent" licht ik een tipje van de sluier op over mijn werk. Ik laat zien hoe mijn zeer visuele werk tot stand komt, wat er allemaal bij komt kijken om dit vak uit te voeren en geef een inzicht in de beslommeringen van een freelancer met het leukste beroep ter wereld.
Waardering: 2 stemmen, 5,00 gemiddeld.

DikeAlert

"DikeAlert" naar Tweet this versturen "DikeAlert" naar Google Bookmarks versturen
23 juni 2008 geplaatst om 18:33 door NowHow

Ik doe tegenwoordig ook aan animatie. Dat is voor mij relatief makkelijk omdat ik toch meestal al de basis in 3d maak. Raar eigenlijk dat ik dan ook nu pas aan begonnen ben.
Van de week is mijn eerste betaalde animatie onderdeel geweest van de uitreiking van de vernufteling. De Vernufteling is de jaarlijkse prijs die wordt toegekend aan het meest innovatieve project van een Nederlands ingenieursbureau. Initiatiefnemers van deze prijs zijn technologietijdschrift De Ingenieur, beroepsvereniging KIVI NIRIA en branchevereniging ONRI.
Ik had al een illustratie voor een van de deelnemers gemaakt en toen deze een van de genomineerden bleek vroeg de adjunct-hoofdredacteur van De Ingenieur mij er ook maar een animatie van te maken. Ik zei gelijk ja, maar hoewel ik al veel geoefend had, had ik nog nooit een echte animatie gemaakt. Ik vroeg daarom of ik een dag even het een en ander kon uitzoeken. En het bleek veel makkelijker dan dat ik dacht!
Wat moest ik nu maken? Harry Mols van Witteveen & Bos heeft een zeer elegant systeem ontwikkeld om er in een vroeg stadium achter te kunnen komen of een dijk bij hoge waterstanden kans heeft om door te breken. Dit systeem heet dikealert en bestaat uit een glasvezelkabel die ongeveer 30 centimeter onder het oppervlakte van de dijk wordt ingegraven. Buiten de bebouwde kom aan de bovenkant van de dijk, binnen de bebouwde kom aan de onderkant, maar dat is een detail. Om de 2 meter zit er een meetpunt op die glasvezelkabel die bepaald waar dat punt is ten opzichte van de dichtsbijzijnde punten. Iedere dijk beweegt wel wat met hoog water, het wordt pas gevaarlijk als een bepaald dijkvlak meer beweegt dan de rest. Op dat moment, dus al een paar dagen voordat dat stuk dijk zou kunnen doorbreken, wordt er alarm geslagen.





Om alles mooi in elkaar te passen heb ik de grond vrij diep gemaakt waardoor alle tekstblokjes binnen de illustratie zelf pasten. De basis van deze illustratie is, zoals zo vaak, in 3d gemaakt, maar de kleuren, de grond, het gras en de pijlen en dergelijke in Photoshop en daarna in InDesign.

En toen moest ik de animatie maken. Dat leverde wel wat problemen op in eerste instantie: ik kon niet na afloop het gras en de grond toevoegen, dan zou ik in 2009 nog niet klaar geweest zijn. Gelukkig ontdekte ik dat je met de haarmodule van studio 3ds max redelijk realistisch gras kon maken. Ik wilde ook dat je het gevoel kreeg naar echt water te kijken, het water buitendijks en het water in de sloot moesten dus bewegen. Omdat ik instructies had geen teksten in de animatie te plaatsen behalve bij de grafiek die het verschil tussen een normale meting en een alarmerende meting aangaf, kon ik de dijk weer zijn oorspronkelijke vorm geven (ik heb vorig jaar een groot aantal dijksituaties gemaakt voor het hoogheemraadschap van Rijnland). In eerste instantie heb ik nog gekeken of ik er ook nog een extra camerabeweging bij zou maken, maar het rijzen van het water is vrij subtiel en zou op die manier gemist kunnen worden. Uiteindelijk is het een animatie van 30 seconden geworden. Dat kostte op mijn computer (een 64 bit quadcore met 8 gig geheugen) zo'n 36 uur renderen...

De grafiek heb ik gemaakt in Flash. Dat koste wat minder tijd. Om beide animaties samen te brengen heb ik ook Flash gebruikt. Ik importeerde beide filmpjes in Flash en positioneerde ze zo dat het een geheel werd.




Dikealert heeft de Vernufteling jammer genoeg niet gewonnen, maar dit was wel een mooie animatie om te maken. Ik heb de animatie zo rustig mogelijk gehouden ter voorkoming van afleiden waar het in eerste instantie om gaat: de glasvezel kabel die reageert op het verplaatsen van de dijk.
En, o ja, dit voorkom je er mee:
Geplaatst inRecent werk
Bekeken 27217 Reacties 3
Hoofddeel     Tsvangirai »
Totaal aantal reacties 3

Reacties

  1. Oude reactie
    erix's schermafbeelding
    Ik heb dit aan mijn zoon laten zien (16, is vooral gefocussed op het laten draaien van Linux en RockBox op zijn Ipod) en hij vond het 'supercool'. Maar hij is niet de enige :-)

    Zijn er online platforms waar dit soort toepassingen grootschalig(er) worden getoond? Youtube is even omvangrijk als weinigzeggend (uitzonderingen daargelaten); het lijkt me dat er iets moet vergelijkbaars moet zijn voor deze tak van 'sport'.

    Verder lijkt het mij dat jij naast je vaktechnische competenties ook goed moet zijn in het oplossen van creatieve problemen/uitdagingen en het vinden van de juiste info/oplossingen. Je geeft enkele problemen aan, hoe heb je je ontdekkingen ('haarmodule studio ....') gedaan?
    25 juni 2008 geplaatst om 00:35 door erix erix is offline
  2. Oude reactie
    NowHow's schermafbeelding
    Dag Erik,

    Dank en te gek dat het zo aanslaat! Ik zal hier zo veel mogelijk van mijn werk laten zien. De basis van mijn werk is dat ik het zelf ook "supercool" vind om te doen, vooral ook als het resultaat er echt mooi uitziet, dus dat klopt wel!

    Er zijn diverse platforms waar dit soort toepassingen worden getoond, maar ik ken er eigenlijk geen die
    én de plaat zelf laat zien én inhoudelijk op de zaken in gaan. Wel zijn er veel fora en platforms die vertellen hoe een afbeelding technisch in elkaar zit. Ik zal anders wel een blog aan dat soort fora besteden. Laten we zo zeggen: hoewel je dat aan mijn werk misschien niet kunt zien, laat ik me vooral inspireren door special effect films en de game industrie. En toch speel ik zelf geen games..

    Het overgrote deel van mijn werk bestaat inderdaad uit analyse en het oplossen van creatieve problemen/uitdagingen! Dat is dan ook een van de redenen dat ik over een maand in Ithaca, New York zit om andere (natuur)wetenschappelijke illustratoren uit te leggen hoe ze een bruine kikker maken in de applicatie ZBrush! ZBrush is een 3d kleiprogramma dat vooral in de gaming en filmindustrie gebruikt wordt, maar vrijwel onbekend is in de natuurwetenschappelijk illustratie hoek. En dat terwijl de mogelijkheid van Zbrush om organische vormen te maken zich natuurlijk uitstekend leent voor het maken van dieren en ook planten.. volgend blog laat ik iets zien dat ik in Zbrush heb gemaakt.

    Ik heb me een methode aangeleerd die voor mij verschrikkelijk goed werkt: als ik een nieuw software pakket wil leren, zorg ik ervoor dat ik er een opdracht in moet doen. De opdracht kost me dan wel meer tijd, maar aangezien ik zelf mijn tijd in de hand hebt maakt dat alleen voor mijzelf uit. Juist omdat ik al veel softwarepakketten onder de knie heb, zit ik meestal binnen
    één opdracht al vrijwel op professioneel niveau.

    Bij deze animatie was het probleem dat ik inderdaad niet achteraf kon gaan photoshoppen. Ik heb advies gevraagd bij een mailinglijst van Amerikaanse wetenschappelijk illustratoren, maar die kwamen vooral met ingewikkelde plug-ins. Dat kon eenvoudiger, dacht ik. Ik had in het verleden zelf al wel wat lopen experimenteren met een functie in 3ds max waarbij je het ene voorwerp een x aantal maal op een ander voorwerp kunt projecteren, maar dat is een functie die verschrikkelijk veel capaciteit eist van je pc. Ik heb een oude versie van 3ds max (ik moet dit jaar eens aan een abonnement, is goedkoper dan om de zoveel jaar weer een hele nieuwe versie kopen.. maar zo'n pakket blijft duur), en ik weet dat het "haar"probleem voor de meeste mensen die met 3d programma's werken iets is dat ze graag willen tackelen. En haar of gras, dat is vooral een kwestie van lengte en kleur, toch?
    Er moest dus wel ergens een oplossing zijn. Dus ik ben gaan zoeken in de handleiding en vond een oefening waarbij je een hond realistische haren gaf. Er zit in mijn pakket dus al een haarmodule! Ik heb die meteen uitgeprobeerd, in eerste instantie kreeg ik veel te lang gras dat alle kant op woei en overal op zat: op zijkanten, van binnen, enz., enz. In de module kun je echter de dikte van de punt en de basis bepalen, de lengte van de haren relatief ten opzichte van het model (jammer genoeg niet de werkelijke lengte, dat was voor mij makkelijker geweest), de plaats waar de haren "groeien" op het voorwerp waarop je ze plaatst, hoeveel het er moeten zijn en welke kleuren ze moeten hebben. En als klap op de vuurpijl blijkt dat je het haar kunt kammen! Alle ingrediënten om gras te maken, dus! De module werkt via een heel andere rendermethode dan wat ik daarvoor gebruikte, waardoor het ook zo blijkt te zijn dat je alleen haar kunt laten renderen op oppervlakten die niet bedekt worden door een ander voorwerp. Gras onder water gaat dus vooralsnog niet.

    Daar vind ik nog wel een oplossing voor..
    25 juni 2008 geplaatst om 13:01 door NowHow NowHow is offline
  3. Oude reactie
    TamTamTekst's schermafbeelding

    dikealert

    Ik had je animatie al een keer gezien. Geweldig dat je zo'n project in zo'n beeld kunt vertalen.

    Maar die naam, dikealert, die roept bij mij toch echt hele andere associaties op. Ik zag de titel van je weblog en dacht onmiddellijk dat het een waarschuwingssysteem tegen lesbo's was.

    Marlies
    2 juli 2008 geplaatst om 15:53 door TamTamTekst TamTamTekst is offline
 
Totaal aantal trackback-signaleringen 0

Trackback-signaleringen

 

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:05.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon