Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Weblogs > Wendy Mozes

Mededelingen

Dit artikel waarderen

Keuzestress deel 3: In beweging komen

"Keuzestress deel 3: In beweging komen" naar Tweet this versturen "Keuzestress deel 3: In beweging komen" naar Google Bookmarks versturen
14 januari 2009 geplaatst om 18:33 door Wendy Mozes
16 januari 2009 gewijzigd om 01:46 door Wendy Mozes (Teveel gefocust op het 'vertrouwen' aspect in het blog.)


Wanneer het duidelijk is welk gevoel het selecteren blokkeert en welke gedachten jou tegenhouden om ervoor te ‘gaan’, is het tijd om kijken naar je handelen. Je wilt immers een richting op en daar is een optreden voor nodig. Je wilt gaan koersen.

Stel je voor: je bent weer terug op je bootje in de grote zee en je kijkt door je verrekijker waar vijf eilanden zijn verschenen. Hoe bepaal nou waar je heen wilt? Je bent erachter gekomen dat je door de hoeveelheid van die doelen nerveus, zenuwachtig en beverig wordt. Maar je onzekerheid, die komt het sterkst naar voren. Het liefst zou je iemand naast je willen hebben die geruststellend zou zeggen: kies nou maar, ik vertrouw erop dat jij het juiste besluit maakt. Inmiddels weet je dat het juiste en besluit uitersten zijn en dat de kans groot is dit het maken van een keuze niet zal bespoedigen, eerder blokkeren. Grote kans dat jij op dit moment wel wat vertrouwen kan gebruiken. Het vertrouwen om de motor aan te zetten en te gaan varen.

Mensen hebben hun zo eigen manieren om te wennen aan omschakelingen. Helaas is het voor mij niet mogelijk om een algemeen driestappen ‘en nu geloof je erin’ model aan te bieden. Hoe ik in mijn situatie mijn moed aanscherp, hoeft voor jou immers helemaal niet te werken. Tips van anderen kunnen helpen, maar probeer wel kritisch te blijven.

Wat verwacht je te beleven?
Een tip: Bekijk jouw keuzemogelijkheden één voor één en stel jezelf de vraag wat je verwacht te gaan ervaren als je hiervoor kiest, bijvoorbeeld:

  • De 'financiële' kans (hoop je op zekerheid, ordening, bescherming, veiligheid, respect, erkenning?)
  • De 'innovatieve' kans (wil je groei, leren, beweging, creativiteit, spelen, plezier, inspiratie?)
  • De ‘makkelijke' kans (verlang je naar ruimte, rust, harmonie, warmte, geruststelling?)
  • De ‘lange termijn’ kans (wens je betekenis, authenticiteit, integriteit, vertrouwen, ordening?)
  • De ‘samenwerkings’ kans (hoop je op nabijheid, ondersteuning, humor, delen, bijdragen?)
Voorbeeld: je zit in je bootje en koppelt je onzekerheid, je behoefte aan vertrouwen en de kansen die voor je hebt liggen aan elkaar. Op het eerste gezicht verwacht je te kunnen bouwen op het eiland wat het verst bij je vandaan ligt (zie:de lange termijn kans). Maarja, stel dat je dat eiland eindelijk heb gehaald en je dan nog steeds onzeker bent. Dat zou kunnen inderdaad. In de toekomst kunnen de meesten van ons niet kijken.


En nu?
Een tip: Wellicht is het ook handig om te kijken hoe je op dit moment aan je verlangens kan voldoen. Wie of wat heeft jou tot nu toe veel steun (of juist minder) gegeven in jouw leven? Hoe (of met behulp van wie of wat) heb jij eerder jouw vertrouwen aangescherpt?

Koersen is niet eenvoudig, je hebt met veel zaken rekening te houden en vaak ook met de mensen in je omgeving. Ook al vaar je zelfstandig, dat neemt niet weg dat ook jij hulpbronnen kan inzetten. En vergeet niet: het plezierige van freelancen is dat je heel flexibel kunt zijn in de omschakeling van je koers(en)!


Wendy Mozes
Stress en Performance Counsellor

Geplaatst inZonder categorie
Bekeken 14780 Reacties 0
Totaal aantal reacties 0

Reacties

 
Totaal aantal trackback-signaleringen 0

Trackback-signaleringen

 

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 08:18.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon