Home Starten Bedrijfsvoering Marketing Ontwikkelen Netwerken Forum
Home

RSS
Ga terug   Lancelots Forum - Voor freelancers > Weblogs > Mieke tekent

Mededelingen

Omschrijving: Met "Mieke tekent" licht ik een tipje van de sluier op over mijn werk. Ik laat zien hoe mijn zeer visuele werk tot stand komt, wat er allemaal bij komt kijken om dit vak uit te voeren en geef een inzicht in de beslommeringen van een freelancer met het leukste beroep ter wereld.
Dit artikel waarderen

Voorbereiding cursus ZBrush

"Voorbereiding cursus ZBrush" naar Tweet this versturen "Voorbereiding cursus ZBrush" naar Google Bookmarks versturen
29 juni 2008 geplaatst om 18:20 door NowHow


Mijn weblog entries gaan regelmatig over ZBrush. Hoewel het niet het gereedschap is dat ik het meeste gebruik, is het voor mij wel een van de meest dankbare gereedschappen. Het is namelijk een gereedschap waarmee je, in de computer, werkt alsof je met een stuk klei bezig bent. Je kunt er werkelijk van alles mee maken zonder dat het al te veel tijd kost en je kunt tot op zeer klein detail realistisch blijven, in mijn werk heel belangrijk. Verder kun je de modellen die je maakt in ZBrush ook gelijk verven, zodat het er nog realistischer uit kan zien. De modellen die je met ZBrush maakt kun je ook weer exporteren naar andere programma's waarna je er nog verder mee kunt werken. Ik gebruik het voor de meest uiteenlopende zaken, maar het is vooral handig bij biologische onderwerpen.

Binnenkort ga ik een workshop ZBrush geven en ik wil me natuurlijk goed voorbereiden. De workshop is voor mede-natuurwetenschappelijke illustratoren en heeft, om het gemakkelijk te houden, een van te voren bekend thema. Ik ga namelijk laten zien hoe ze een bruine kikker met behulp van Zbrush kunnen maken. De voorbereiding alleen al is leuk genoeg om te laten zien!

In mijn tuin heb ik gelukkig meer dan genoeg bruine kikkers om als model te dienen. Op dit moment springen er ook zat hele erge jonge kikkertjes rond die net uit de vijver zijn gekomen, maar ik ben juist op zoek naar de kikkers van een jaar of twee, drie oud. Die zijn nog niet al te dik, zodat je de structuren goed kunt zien, maar wel groot genoeg om te filmen of te fotograferen. Af en toe pak ik er eentje uit de tuin, zet hem in een klein aquarium bedekt met wit papier en fotografeer en film hem.

Ik gebruik meerdere kikkers. Per kikker zitten ze maar een minuut of vijf in het aquarium en gaan dan weer de tuin in om de kikker zo min mogelijk te belasten. Ik heb nu al een aardig voorraadje afbeeldingen die we kunnen gebruiken in de workshop om er voor te zorgen dat het uiteindelijk kikkermodel zo realistisch mogelijk wordt. Bij alle afbeeldingen en filmpjes zorg ik ervoor dat de achtergrond zo min mogelijk stoort, het liefst is die volkomen wit.

Nee, bovenstaande kikker is niet dood, wel even heeel erg kort op zijn rug gelegd om de structuur van de huid van zijn buik te kunnen bekijken en om te kunnen zien hoe de tenen van de poten eruit zien. Hierna heb ik hem direct losgelaten!

Tijdens de workshop zullen alle elementen van de kikker onder de loep worden genomen. Hierboven heb ik even heel summier de omtrek van de kikker aangegeven, maar het gaat niet alleen om de grove elementen, maar ook om zaken die het realistisch maken, zoals de structuur van de huid en de knokkels in de tenen.

Onderstaande Zbrush illustratie heb ik al een tijdje geleden gemaakt. Voor de workshop zal ik nog een tweede maken die alle elementen van de kikkers uit mijn tuin heeft.

Geplaatst inZonder categorie
Bekeken 27247 Reacties 0
Totaal aantal reacties 0

Reacties

 
Totaal aantal trackback-signaleringen 0

Trackback-signaleringen

 

Alle tijden zijn GMT +2. Het is nu 01:58.


Forumsoftware: vBulletin®, versie 3.8.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Lancelots Copyright © 2006-heden, Applinet en licentiegevers, Colofon