Los bericht bekijken
  #4  
Oud 27 december 2007, 16:16
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Voorschot op volgend jaar te maken uren

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthe Bekijk bericht
Ik zou ook dit jaar een (deel)factuur maken zodat de BTW over het vooruitontvangen bedrag afgedragen kan worden.
Klopt.

Citaat:
Echter door de factuur in te boeken ziet de boekhouding het al als een verkoop in 2007 en komt het dus op de VenW van 2007.
Dan is je boekhouding nog niet op orde. Je moet rond de jaargrens enerzijds gefactureerde bedragen voor leveringen in volgend jaar en anderzijds onderhanden werk dat pas volgend jaar wordt gefactureerd op de balans zetten.

Wanneer en hoe dat precies moet is volgens mij nog een ingewikkeld verhaal. Gelukkig doet mijn accountant dat voor me (deels op mijn aanwijzingen van overlopende posten). Dat gebeurt bij mij dus met memoriaalboekingen op 31-12 van het jaar. In ingewikkeldere boekhoudingen wordt gewerkt met grootboekrekeningen voor vooruitbetalingen en onderhanden werk.

Bij freelancers is het heel normaal om in de eerste week van januari werk van december te factureren en als het goed is komt dat terecht in de winst- en verliesrekening van het vorige jaar. De regels zijn onlangs aangescherpt, meen ik. Zie "Waardering onderhanden werk en opdrachten" (Belastingdienst).

Citaat:
Lijkt me anders nogal fraudegevoelig allemaal.
Integendeel. Deze regels zijn er juist op gericht te voorkomen dat ondernemingen de te betalen belastingen rond de jaarwisseling manipuleren door facturen wat eerder of later te sturen.
__________________
René
Met citaat reageren