Los bericht bekijken
  #3  
Oud 17 januari 2008, 08:37
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Balans tussen intuïtie en ratio

Hej Lucy,
ik denk dat creatief denken en gebruik maken van de ratio niet (helemaal) scheidbaar zijn. Ik gebruik bijvoorbeeld mijn ratio om out of the box te kunnen denken :-).

Bij een probleem (of uitdaging ) probeer ik daar vanuit allerlei invalshoeken naar te kijken. Ook vanuit schijnbaar onmogelijke invalshoeken. Dit levert met enige regelmaat zeer creatieve oplossingen op. Natuurlijk komt de creativiteit wel om de hoek kijken wanneer je 'onmogelijke' invalshoeken bedenkt.

Het punt is denk ik dat je jezelf geen grenzen moet stellen bij het denken of brainstormen. Je moet iets pas als onmogelijk verwerpen als je het hebt uitgedacht of -geprobeerd.

Grappig: door mijn juffrouw van de eerste klas (lagere school) heb ik geleerd om 'anders' te denken en te kijken. Bij het tekenen mochten wij namelijk geen gum gebruiken. Als de tekening niet lukte zoals jij het wilde, kon je dus niet opnieuw beginnen. Daardoor werd je gedwongen naar je tekening te kijken met nieuwe ogen en er iets anders van te maken dan je oorspronkelijke plan. Mijn zus, een perfectionist, vond dat verschrikkelijk. Voor mij was het een eye-opener die ik nog steeds koester.

Marlies
Met citaat reageren