Los bericht bekijken
  #4  
Oud 3 februari 2008, 10:22
Myrax Myrax is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 222
Standaard Re: Opdracht van oud werkgever.

Hoi Dennis, je oorspronkelijke vraag kan ik niet meer lezen; maar de essentie is dus dat je een opdracht gaat doen bij je oud-werkgever begrijp ik.

Inderdaad gezagsverhouding vermijden is erg belangrijk. Ik zit in een vergelijkbare situatie. Waar ik voor heb gezorgd is om inderdaad een hele duidelijke overeenkomst neer te leggen waaruit blijkt dat het hier echt gaat om verhouding opdrachtgever/opdrachtnemer. E-mails waaruit dit ook blijkt, ga ik bewaren. Ik heb daarnaast al een andere opdrachtgever - dus dat maakt e.e.a. ook aannemelijker.

In de komende maanden zal ik vrij veel werk doen voor mijn vorige werkgever. Het is mijn bedoeling om over 2 maanden nog 1 of 2 extra opdrachtgevers te hebben (en aan het einde van het jaar nog een paar). Dan zal het duidelijk zijn voor de belastingdienst dat ik echt als zelfstandig ondernemer werk - het zal dan ook duidelijk zijn dat ik soms werk bij ex-werkgever afsla, waaruit het ontbreken van de gezagsverhouding blijkt.
Ik geloof niet dat thuiswerken een doorslaggevende factor is; je kan dan alsnog een gezagsverhouding hebben. Het gaat volgens mij vooral om: kan je nee zeggen tegen een opdracht? Heb je andere opdrachtgevers?

Een VAR-WUO is natuurlijk erg belangrijk. Als je die aanvraagt doe je een voorspelling over de toekomst (zie boven). Mochten zaken toch anders lopen, dan moet je dit doorgeven aan de belastingdienst. Het is niet zo dat een VAR-WUO je ervan verzekert dat de BD je als ondernemer ziet, maar het is wel een belangrijke stap.
__________________
Rixter Algra
Met citaat reageren