Los bericht bekijken
  #10  
Oud 21 februari 2008, 12:18
Life Creations Life Creations is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 24 november 2006
Berichten: 69
Standaard Re: Balans tussen intuïtie en ratio

Hallo Erix,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
ratio weet vaak wel welke kant het op moet, maar gevoel zegt dat er beren op de weg zijn (angst, niet kunnen afwegen van risico's of het niet geoefend zijn in intelligent risico nemen. Of andersom: gevoel weet goed welke kant het op moet, maar het is niet te onderbouwen.
ik zou het inderdaad omdraaien: je intuitie weet welke kant het op moet, maar je ratio ziet al snel beren op de weg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Minicase: ik ben met mijn eenmanszaak opgegaan in een ander bedrijf(je). Moet ik - ondanks zes jaar succesvolle samenwerking - investeren in zekerheid en bescherming t.a.v. aansprakelijkheid (lees: BV) omdat ik weet dat ik zakelijk kwetsbaar ben? Of moet ik juist vertrouwen (en focussen) op de succesvolle samenwerking en niet terugvallen op (schijn)zekerheden?
Als je alle rationele voors en tegens zou weglaten en puur zou voelen (onderbuik gevoel), hoe voelt het dan als je je afvraagt of het goed is om je bedrijf te laten opgaan in een ander bedrijf?

De kunst is om tijdelijk je ratio los te laten en je gevoel te laten spreken. En dat is exact wat ik mensen wil leren, ook ik het bedrijfsleven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door erix Bekijk bericht
Ik geloof wellicht niet zo in de balans tussen ratio en gevoel. Ik kies al twintig jaar (uiteindelijk) voor mijn gevoel. Ik neem dus ook regelmatig risico's als het gaat om ratio. Dat gaat wel eens mis, maar nooit ernstig. Uiteindelijk moet dat wat je doet een goed gevoel geven. Plezier in je werk, dat een voorwaarde is bij iedere vorm van leren, kan behoorlijk verpest worden door ratio .
Je intuitie heeft het altijd bij het goede eind.
Met de balans tussen ratio en gevoel bedoel ik dat je je ratio kunt inzetten tijdens het volgen van je gevoel. Je gebruikt het als een instrument om daar te komen waar je wilt zijn. Je hebt immers te maken met bepaalde regels, moet dingen uitwerken op papier, etc.

Waar gebruik jij dan je ratio voor? Wat zou er gebeuren als je helemaal niet je ratio zou gebruiken?

Groeten,

Lucy
Life Creations
www.life-creations.nl
Met citaat reageren