Los bericht bekijken
  #6  
Oud 16 juni 2008, 15:38
Guus
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Starten in augustus? Voor/nadelen?

Hallo, bedankt voor de reacties.

Ter verduidelijking: ik ben in loondienst bij een consultancy bedrijf. De opdrachtgever waar ik het over heb is bij mijn huidige klant. Dit zou dan dus opdrachtgever willen worden, althans voor de eerste freelance klus. Die klus loopt waarschijnlijk tot het einde van dit kalenderjaar, maar wellicht kan ik er nog een tweede klus tussendoor plannen.

Wim, bedankt dat je kritisch bent op mijn redenering, hier leer ik alleen maar van. Mijn onduidelijkheid komt voort uit mijn onwetendheid, dus vandaar dat ik dit forum opzoek

Blijft nog wel mijn vraag: stel dat ik voor 2008 inderdaad geen VAR-WUO status kan krijgen, dan gaat het er mij met name om dat de opdrachtgever/nemer relatie niet wordt gezien als verkapte loondienst. Begrijp ik dan goed dat het wellicht een VAR-ROW wordt waarbij ik dan in de opdracht-overeenkomst duidelijk moet vastleggen dat er geen gezaghebbende relatie bestaat tussen opdrachtgever en mijzelf? En dat de consequentie voor mijzelf voor 2008 is dat ik oa geen zelfstandigenaftrek kan toepassen?

De opdrachtgever werkt met een tussenpersoon die de relaties met alle freelancers regelt (geen detacheerder, maar de 'bemiddelaar'-rol). Het lijkt me dan ook zaak met hen te checken of zij (de bemiddelaar) akkoord gaan met eent VAR-ROW, danwel bij hen na te gaan hoe de opdrachtgever aankijkt tegen VAR-ROW situatie? (immers, naar ik begrijp loopt een opdrachtgever een risico als de arbeidsrelatie niet goed als niet-gezaghebbend is vastgelegd).

En een 2e vraag: VAR-WUO vereist minimaal 3 opdrachtgevers: als ik bij bedrijf X volgtijdelijk voor 2 verschillende personen (die dus de opdracht 'tekenen') een opdrachten doe, geldt dat dan als 2 opdrachtgevers?

Groet

Guus
Met citaat reageren