Los bericht bekijken
  #19  
Oud 9 oktober 2008, 19:34
lofstream lofstream is offline
Lid
 
Geregistreerd: 6 september 2008
Berichten: 19
Standaard Re: Concurrentieverbod

Hoi kvaes, ik ben geen jurist. Maar uit ervaring weet ik dat elk van de 4 tussenpartijen waarmee ik in zee ben gegaan een concurrentiebeding had. Het concurrentie beding lijkt mij in tegenstrijd met de wet op de mededinging. Populair gezegd: we leven in een vrije markteconomie(tenminste daar lijkt het op) en dat houd in dat iedereen dus met elkaar mag concurreren. Alleen in dit land zijn we goed in uitzonderingsregels. Dat is tot een kunst verheven. En daar valt kennelijk het concurrentiebeding onder. Anders was het namelijk al verboden. Het staat volgens mij haaks op de vrije markt. Hoe dan ook. Een rechter zal belangen afwegen: hoeveel schade loop jij en de tegenpartij, kun je makkelijk aan andere opdrachten komen, is het bedrag dat de tegenpartij eist in verhouding tot jouw inkomsten/omzet, is het beding kwa bedrag wel redelijk, etc. etc. Dus belangen en redelijkheid worden getoetst naast procedurele zaken. Als je deze elementen allemaal afweegt dan kun je zelf een balans opmaken voor het geval je in zo'n situatie komt te staan. Ik zou trouwens wel een jurist met arbeidsmarkt expertise inhuren.
Met citaat reageren