Los bericht bekijken
  #15  
Oud 21 oktober 2008, 09:30
Johannes
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Overdracht auteursrecht

Hoi Allemaal,

Samen met een aantal freelance fotografen zijn wij aan een project begonnen gesteund/bemiddeld door een agentschap die voor de exclusieve exploitatie zorgt.

Ondanks diverse verzoeken in afgelopen jaren (4) hebben wij geen contract gekregen om te ondertekenen met de juiste afspraken en/of voorwaarden. Telkenmale werd gezegd, o ja.. moet ik nog regelen. Het project is gaande en kan een aantal jaren gaan duren. Er is heel veel tijd en geld (voornamelijk sponsorgeld) hierin gestoken.

Diverse dingen zijn gezegd, afgesproken, veranderd, ontkend en verdraaid in afgelopen 4 jaar tijd. Feitelijke inzage hebben wij tot heden niet gekregen, wel toelichting op papier die wij van hem moeten accepteren op basis van vertrouwen. Uiteindellijk ben ik het zat geworden, door onenigheid, geen vertrouwen meer en nog steeds niet wetend wat er allemaal "echt" afgesproken is, heb ik besloten om eruit te stappen.

Ik wil het agentschap Licentie geven om verder te gaan met alles en ter voorkoming van kapitaalvernietiging. Dit wordt resoluut geweigerd, volgens hem behoort mijn auteursrecht ook als geheel toe aan de groep, omdat het een gezamenlijke collectie van beelden vormt en een onlosmakelijk geheel is en wordt als geheel geexploiteerd en dit niet uit elkaar te halen valt. Het uit elkaar halen van deze collectie zal een enorm kapitaal verlies zijn voor het team.

Nu dat ik eruit ben gestapt, krijgen wij het contract te ondertekenen met de zogenaamde afspraken die in afgelopen jaren mondeling zijn gezegd en afgesproken. Als ik het contract niet onderteken dat mijn auteursrecht als geheel toe aan de groep behoort, loop ik een groot risico zegt het agentschap dat de rekening met alle onkosten die gemaakt zijn bij mij gedeponeerd zal worden, dit kan in de duizenden euro's oplopen. Ik vind dat ik door het agentschap gigantisch onder druk gezet wordt. De basis afspraak binnen het team is, dat op basis van gelijkheid en evenredigheid de revenuen worden verdeeld en niet dat het auteursrecht als geheel toe aan de groep moet behoren. De andere fotografen hebben ook zeer de indruk dat een heleboel dingen/afspraken niet kloppen, dat er gewerkt wordt met een dubbele agenda, maar ze durven hiervoor niet uit te komen omdat ze bang zijn om hun inleg et cetera mis te lopen. Ze zijn wel in afwachting hoe het verder verloopt want uiteindelijk hebben ze zeer zeker ook belang hierbij. Ik heb ervoor gekozen liever mijn inleg etc. nu kwijt te zijn dan hieraan te blijven werken. Alle gouden bergen die ons beloofd zijn is tot heden niet uitgekomen.


Ondanks dat wij gezamenlijk aan het project hebben gewerkt, kunnen mijn auteursrechten toch niet zomaar automatisch bij het Team terecht komen zonder mijn schriftelijke toestemming en zonder dat wij gezamenlijk tot een akkoord zijn gekomen? Dit kan toch pas als er schriftelijke afspraken op papier zijn gezet en ondertekend zijn door beide partijen?


Het agentschap is een zeer bijdehand persoon en toch niet bij de hand genoeg om vanaf het begin duidelijke afspraken op papier te zetten voordat er aan een project begonnen wordt. Wij vragen ons nog steeds af, wat de redenen hiervoor zijn, wetend dat het om een zeer belangrijk project gaat waar veel manuren en geld ingestoken wordt. Mijn fout is geweest om op basis van goed vertrouwen hieraan te beginnen. Met hem hierover tot een goed akkoord te komen zie ik somber in, alles wat fout gaat ligt bij iedereen behalve bij hem. Enige wat bespreekbaar voor hem is, het ondertekenen van deze verklaring/convenant dat het auteursrecht tot het Team behoort.


Graag verneem ik hoe jullie hierover denken, ik wil het netjes afhandelen, ik heb uiteindelijk ook fijne jaren gekend, maar ik laat mij absoluut niet meer onder druk zetten. Nogmaals het afgeven van een geldige licentie is toch genoeg voor het agentschap/team om verder te gaan, of niet? Gezamenlijk is aan het project gewerkt, ik kan echter precies aantonen welke foto's door mij zijn gemaakt. Het Team mag uiteraard ook licentie krijgen voor het gebruik van mijn foto's.



Hoe verder te handelen?


Johannes
Met citaat reageren