Los bericht bekijken
  #5  
Oud 5 maart 2006, 01:39
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: E-mail rechtsgeldig? Standaard algemene voorwaarden?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dix
Ik meende ergens gelezen te heben dat email nu ook algemeen aanvaard is als rechtsgeldig, maar ik begrijp dat dat nog niet het geval is.
Nou, volgens mij komt het daar wel op neer. Je kunt in principe van alles regelen via e-mail. Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding, en de communicatievorm is daarbij niet van belang (nogmaals: met bepaalde uitzonderingen).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dix
Een handtekening is handig, maar je kunt ook altijd zien van welk ip-adres een email afkomstig is.
In die gevallen waarin een handtekening vereist is, moet een e-mail aan extra voorwaarden voldoen om rechtskracht te hebben (elektronische handtekening). Dat is tegenwoordig wettelijk geregeld, na een richtlijn van de EU.

Maar het punt is: in heel veel gevallen is een handtekening niet vereist. Je kunt een e-mailtje sturen met een aanbieding om werk te doen voor de opdrachtgever, met een bepaald tarief, en als je "ok" of "akkoord" o.i.d. teruggemaild krijgt dan is er een overeenkomst en kun je aan het werk.

Iets anders is natuurlijk de bewijsbaarheid. En de bevoegdheid van de afzender om de overeenkomst aan te gaan.

Citaat:
ik dacht ook aan mede-freelancers te vragen hoe zij dit hebben geregeld.
Ik heb zelf ooit mijn eigen voorwaarden bedacht en die aan een advocaat voorgelegd voor controle en advies. Dat vond ik wel een leerzame exercitie.
__________________
René
Met citaat reageren