Los bericht bekijken
  #2  
Oud 15 december 2008, 17:51
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: Eenmanszaak versus freelancen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marloesr Bekijk bericht
Volgens mij zit ik zover goed.
Lijkt mij ook

Citaat:
Is het zo dat ik mijn inkomsten uit Google Adsense anders moet invullen bij de belastingdienst als ik ergens in vast dienstverband ben?
Als je al een eenmanszaak hebt vanwege de Adsense-omzet, dan verandert het dienstverband daar niets aan. Je hebt een bedrijf, maakt winst en geeft de winst aan als inkomsten.

De vraag is echter of je in aanmerking komt voor ondernemersaftrek (zelfstandigenaftrek etc.). De kans daarop wordt groter als je al je zakelijke activiteiten in de eenmanszaak combineert. Je hebt dan een eenmanszaak met twee activiteiten: een website exploiteren en diensten verlenen. Dat laatste noemen we freelancen, dat eerste niet.

Citaat:
Als ik als freelancer aan de slag ga, moet ik een VAR-verklaring etc. aanvragen. En een BTW nummer. Is dit ook noodzakelijk als je je al hebt ingeschreven als eenmanszaak?
De BTW is noodzakelijk en vloeit voort uit je aanmelding als startend ondernemer bij de belastingdienst. De VAR is optioneel, die heb je alleen nodig als opdrachtgevers van freelance-werk erom vragen.
__________________
René
Met citaat reageren