Los bericht bekijken
  #3  
Oud 3 oktober 2006, 13:17
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard Re: pensioen oudedagvoorziening, wat zijn de mogelijkheden?

Pensioen is ingewikkeld. Zelfs mijn accountant zegt dat hij er een pensioendeskundige bijhaalt als het echt moet worden uitgerekend.

Factoren die van invloed zijn, zijn je leeftijd, kosten van levensonderhoud, pensioenopbouw tot nu toe, rechtsvorm van je onderneming en eventuele toekomstplannen als ondernemer, onroerend goed (huis, kantoor) in bezit, verkoopwaarde van je onderneming t.z.t. etc.

Je kunt sparen/beleggen in eigen beheer (o.a. gebruikmakend van het FOR-voordeeltje, maar verder niet aftrekbaar), al dan niet in beleggingsfondsen e.d., al dan niet in een BV, of lijfrenteachtige dingen doen (aftrekbaar).

Lijfrentes lijken gunstig vanwege de belastingaftrek, maar er zijn twee grote nadelen:
  1. Je legt je geld tot de pensioendatum vast, waardoor je er niet zelf over kunt beschikken om mee te ondernemen en rendement mee te maken.
  2. De rendementen van veel lijfrenteproducten zijn relatief laag. In feite verdwijnt het grootste deel van het belastingvoordeel naar de pensioenverzekeraars.
Ik heb een (te) lage lijfrente en laat het daarbij. Verder spaar/beleg ik in eigen beheer (d.w.z. beleggingsfondsen).

Een heel ander aspect is de juridische aanspreekbaarheid van je pensioenkapitaal bij aansprakelijkheid, faillissement e.d. Daar las ik laatst een ingewikkeld artikel over in mijn accountantsblaadje dat ik na drie keer lezen nog niet begreep. Wat dit betreft zit je met een bv-structuur (holding/werkmaatschappij) veiliger dan met een eenmanszaak en dat kan de balans anders doen doorslaan.
__________________
René
Met citaat reageren