Los bericht bekijken
  #8  
Oud 17 maart 2009, 23:27
lyonesse's schermafbeelding
lyonesse lyonesse is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 10 mei 2008
Berichten: 718
Standaard Re: Onderzoek van onderwijs medewerkers welzijnsinstelling: vrijgesteld van BTW?

Ik heb de brief ontvangen met het antwoord op mijn vraag, die uitging van mijn eigen opdracht: projectmanagement voor een "instituut voor afstandsonderwijs".

Het antwoord: de te verrichten diensten vallen niet onder de onderwijsvrijstelling. Hiervoor is art. 11 lid 1 letter o van de Wet OB van toepassing en het Besluit Minister van Financiën van 01-11-2006, nr. CPP20062506M, Stcrt.2006, 218.

De vrijstelling "verstrekken van onderwijs en de nauw daarmee samenhangende leveringen en diensten" heeft behoorlijk rechtstreeks met het geven van onderwijs te maken.
In het Besluit staat het als volgt omschreven:
- "Het overdragen van kennis en/of het bijbrengen van vaardigheden staat bij een onderwijsprestatie centraal. Het is dan ook niet voldoende dat een prestatie een zeker educatief element bevat. (...) Evenmin kunnen als onderwijs worden aangemerkt onderwijsondersteunende prestaties."
- De vrijstelling voor nauw met het vrijgestelde onderwijs samenhangende leveringen en diensten geldt alleen voor ondernemers die zelf vrijgesteld onderwijs verstrekken. Leveringen en diensten hangen nauw samen met het vrijgestelde onderwijs als zij onontbeerlijk zijn voor het verstrekken daarvan."

Ik heb eerder al aangegeven gedurende één schooljaar voor de klas te hebben gestaan. In dit geval heb ik als ondernemer dus zelf vrijgesteld onderwijs verstrekt. De kilometervergoeding die ik van mijn opdrachtgever ontving was eveneens onbelast, omdat het reizen (dus de vergoeding daarvoor) onontbeerlijk was voor het verstrekken van het onderwijs.

De werkzaamheden voor mijn huidige opdracht voldoen weliswaar aan de onontbeerlijkheidseis, maar niet aan de leidende eis (zelf vrijgesteld onderwijs verstrekken).

Ik heb ook nog een exemplaar van het Besluit "Vrijstelling diensten door componisten, schrijvers en journalisten" ontvangen, maar daaraan voldoet niet eens een onderdeel van mijn werkzaamheden.
Voor @An is dit Besluit misschien nog interessant, als blijkt dat/aangezien de onderwijsvrijstelling niet van toepassing is.

Fabian, wat ik uit het geheel haal is, dat jij gewoon BTW moet rekenen.

Marjan, de onderwijsvrijstelling zit duidelijk heel anders in elkaar dan die voor Kinderopvang. Ik weet dus niet of jij wat aan dit antwoord hebt?

Als iemand een exemplaar van de Besluiten wil ontvangen, dan kan ik ze inscannen en mailen (onderwijs 4 pagina's, componisten/schrijvers/journalisten 2 pagina's).

Groeten, Renée
Met citaat reageren