Los bericht bekijken
  #2  
Oud 8 april 2009, 20:06
Verwijderd acccount
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Re: Starten vanuit een uitkering.

Ik ben ook gestart vanuit een uitkering en het verhaal klopt dat je het bedrag dat je van het UWV hebt ontvangen (dus eigenlijk geleend hebt) tijdens de eerste 6 maanden, naar rato moet terug betalen. Hiervoor hebben ze een formule bedacht. Hieronder het voorbeeld dat ik van de site van het UWV heb geplukt:

"Voorbeeld
  • Uw startperiode als zelfstandige begint op 1 oktober 2007 en loopt tot en met 30 maart 2008 (26 weken). Tijdens deze startperiode ontvangt u de WW-uitkering als voorschot. In de startperiode maakt u geen winst, omdat u hoge investeringskosten heeft. In de rest van 2008 (39 weken) maakt u wel winst, namelijk € 15.000.
  • In 2009 bekijkt UWV of u een deel van uw WW-uitkering moet terugbetalen. We stellen uw inkomsten vast op € 11.250 (€ 0 over de eerste 26 weken en € 11.250 over 2008 (€ 15.000 x 39/52).
  • Van uw inkomsten rekenen we de helft toe aan de startperiode: € 5.625. Van dat bedrag verrekenen we 70% met uw WW-uitkering over de startperiode. U moet dan 70% x ¤ 5.625 = € 3.937,50 aan UWV terugbetalen."
In mijn geval moet ik zelfs alles terugbetalen omdat ik simpelweg net genoeg heb verdiend. Zuur geld, want ik heb ook zeer magere maanden gehad de rest van het jaar, maar daar kijken ze dan niet naar. Maar van de andere kant hebben ze je in het begin wel de mogelijkheid gegeven een tijd het kunnen overbruggen waarin je geen loon ontvangt.

Ben je van te voren hierover niet ingelicht dan? Ik wist vanaf het begin dat ik waarschijnlijk alles moest terugbetalen (ik ben daar in ieder geval altijd vanuit gegaan)??

Oja, het terugbetalen hoef je pas halverwege het jaar daarop te doen en je mag er, na vaststelling van het totaalbedrag, een jaar boetevrij over doen om het totaalbedrag terug te betalen (in termijnen dus).

Succes ermee.

grz Anke van Berlo
Met citaat reageren