Los bericht bekijken
  #14  
Oud 14 juli 2009, 14:42
TamTamTekst's schermafbeelding
TamTamTekst TamTamTekst is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 24 december 2007
Berichten: 619
Weblogartikelen: 1
Standaard Re: Wat schuift dat? Honoraria van freelance journalisten

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bo Blanckenburg Writer Bekijk bericht
Grappig zo'n verschil tussen eigen tekst schrijven en redigeren.
Waarom doe je dat? Het blijft toch jouw expertise die ze voor x uren inhuren.
Ik snap dat makkelijke teksten goedkoper kunnen zijn (doe dat zelf ook) maar dan ben ik er ook daadwerkelijk korter mee bezig...
Teksten herschrijven is gewoon veel simpeler. Er staat al wat en daar moet je op schieten. Als je een nieuwe tekst moet bakken, zul je toch eerst een goed bouwplan moeten maken, een goede invalshoek kiezen, een goede structuur, de juiste tone of voice etc. Daar komt veel meer expertise bij kijken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bo Blanckenburg Writer Bekijk bericht
En hoe doe je dat met inlezen en informatie zoeken en dergelijke? Is de eis aan de opdrachtgever dat die alle noodzakelijke informatie klaar legt voor je, of factureer je dan gewoon '3 uur inlezen'?
Informatie opzoeken, lezen en overleg plegen horen allemaal bij fase 2 van mijn stappenplan (dat ik ook in mijn offerte opneem). Die uren declareer ik gewoon.

Tevoren maak ik een schatting van het aantal uren dat ik nodig zal hebben per fase van het schrijfproces. Dus inclusief informatie verzamelen. Dat staat allemaal in de offerte.

Zo komt de opdrachtgever niet voor verrassingen te staan.

Ik neem ook altijd in mijn offerte op dat de voortgang van het project mede afhankelijk is van snelheid waarmee de opdrachtgever informatie aanlevert en conceptteksten van commentaar voorziet. Zo kom ik niet voor verrassingen te staan

Marlies
__________________
Marlies Van de Voort
www.tamtamtekst.nl
Met citaat reageren