Los bericht bekijken
  #9  
Oud 8 september 2009, 12:39
Nouks Nouks is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 september 2009
Berichten: 17
Standaard Re: Hantering spoedtarief in Voorwaarden

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roel Jongman Bekijk bericht
Algemene voorwaarden worden over het algemeen niet of zeer slecht gelezen.
Belangrijkste punten uit m'n AV breng ik altijd in de offerte nog even onder de aandacht, dus dat zou ik met een opmerking over spoedtarief ook zeker doen.

Citaat:
Persoonlijk denk ik dat je geen enkel gevoel van "tegemoetkoming" zal bereiken bij opdrachtgevers als jij zegt dat je 150% zal rekenen in plaats van 200% zoals opgenomen in AV.
Mag ik vragen waarom je dat denkt?

Citaat:
Je kunt in je offerte een kopje doorlooptijd of projectplanning opnemen zodat de opdracht word gepland om gereed te zijn binnen x dagen of weken na accepteren van de offerte. Voordeel voor de klant is dat hij zelf kan zien dat als hij over 4 weken een deadline heeft jou offerte voor een bepaalde datum moet accepteren omdat jij aangeeft hoeveel doorlooptijd je nodig hebt.
Hmmm op zich een goeie, ware 't alleen niet dat die doorlooptijd grotendeels ook afhankelijk is van andere klussen. Als de offerte uit mijn eerste post na één of twee weken akkoord was bevonden had ik er op dat moment de tijd voor gehad de klus binnen een week voor ze af te ronden, echter werd de offerte dus pas na 3,5 week geaccepteerd, net op een moment dat ik bovendien erg druk was met twee andere (grotere) klussen en een festival dat gefotografeerd moest worden (trek daar maar 5 hele dagen voor uit inclusief afwerken van de foto's). Lees: doorlooptijd grotendeels afhankelijk van de rest van m'n planning en die is iedere week anders.

Citaat:
Je moet wel voorzichtig zijn met harde tijdlijnen want die kunnen ook afschrikken als je met anderen concureert.
Gelukkig nauwelijks aan de orde. Meestal gaat 't ook in overleg met de klant; wanneer wil hij het af hebben en hoe past dat in m'n eigen planning.

Citaat:
Maar je kunt ook prima opnemen dat onder normale omstandigheden de doorlooptijd 2 weken is en dat er in overleg een kortere termijn bespreekbaar is maar dat dit tot extra kosten kan leiden voor het met spoed afhandelen van een opdracht.
Opnieuw een bezwaar: klussen variëren nogal in aantal uren die er in gaan zitten. Dit was een kleintje (14/15 uur) en werd een middelmatig klusje (22/23 uur), echter heb ik ook projecten waarmee ik 3 maand zoet ben (maar minder uren per week) of projecten waar ik gewoon een maand meer dan full-time op aan het werk ben. Er is niet echt een gemiddelde/normale omstandigheid.

Citaat:
Ik zou ook in overweging nemen om een offerte niet 3 weken maar slechts 8 of 14 dagen geldig te laten zijn als je al weet dat de klant een redelijk snelle deadline heeft zoals in dit geval.
Op zich een goeie. Echter begon dit als klein klusje dat toch geen haast had dus "och stuur deze week maar ergens effe een offerte" met een deadline die op het moment van offreren nog 5,5 week weg was... Lees: tijd zat, mits de klant idd op tijd een akkoord doet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sofie Bekijk bericht
Hoi,

Ik zet in mijn offerte altijd een kopje "Offerte geldig tot". Op die manier kun je voorkomen dat je opeens dag en nacht moet werken omdat de klant pas na 3 weken iets van zich laat horen. Je kunt ook op de offerte iets schrijven als: "opdracht kan opgeleverd worden tegen datum X indien ik over alle broninformatie beschik uiterlijk datum X."
Geldigheidsduur vermelden op de offerte is zelfs wettelijk verplicht, dat doe ik dus vanzelfsprekend ook. Over de broninformatie beschikte ik bovendien vóór het opstellen van de offerte al, het gaat hier puur om het "buiten de geldigheidsduur van de offerte reageren en vervolgens idiote deadlines stellen".

Citaat:
Als de klant jou om je tarieven vraagt, zou ik ook jouw spoedtarief vermelden ook al is het niet van toepassing voor die opdracht. Dan is hij toch al op de hoogte en kun je er bij andere opdrachten naar verwijzen.
Vanzelfsprekend.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
Hmm even samenvatten is het niet slim om een percentage te vemelden in je AV. Wellicht handig is vermelden dat je voor spoed en avonduren een toeslag kan vragen.
"Even samenvattend"? Wat wordt er samengevat? Ik heb nog steeds geen motivatie gelezen waaróm dat niet slim zou zijn... Ben ik nog steeds benieuwd naar dus ;-)

Avond/weekendtarief ga ik sowieso niet invoeren. Prettige aan freelancen vind ik juist dat ik m'n werk niet tussen 9 en 5 hóef te doen en ik heb totaal geen bezwaar tegen 's avonds laat of in het weekend doorwerken. Heb wel een bezwaar tegen (te) laat akkoord op offertes icm drukte, meerwerk én deadlines die plotseling een stuk dichterbij liggen dan de klant had doen vermoeden.

Citaat:
Dit overleg je uiteraard VOORAF met je klant en dan zit je helemaal safe !
Vanzelfsprekend.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ramon fincken Bekijk bericht
Sofie heeft ook een goeie tip inderdaad, vermeld gewoon wanneer je tijd hebt. Duidelijk voor iedereen!
Zo had ik de post van Sofie nog niet bekeken. Zal ik bij m'n volgende offerte eens naar kijken inderdaad.
Met citaat reageren