Discussie: Nieuwsbrief
Los bericht bekijken
  #6  
Oud 21 oktober 2009, 22:23
ZinVol ZinVol is offline
Lid
 
Geregistreerd: 17 februari 2008
Berichten: 37
Standaard Re: Nieuwsbrief

Ja, moet je doen, een nieuwsbrief! Dat is een prima manier om ervoor te zorgen dat

1. nog meer instituten/bureaus en bedrijven klant van je worden, en
2. dat je bij je bestaande klanten in beeld blijft.

Veel klanten vang je niet met één gesprek. Loop je bijvoorbeeld rond op een netwerkbijeenkomst of borrel van opleidingsinstituten, detacheringsbureaus of bedrijven, en je vertelt daar enthousiast over je bedrijf, dan zullen maar weinig mensen die je gesproken hebt je stante pede inhuren voor MS Office consultancy. Maar veel van die mensen zullen best lid willen worden van je nieuwsbrief, als je hen dat vraagt. Verzamel hun handtekening bij wijze van toestemming op hun visitekaartjes (zie sites als www.spamklacht.nl: het heeft alleen zin een nieuwsbrief te versturen als de ontvanger voraf toestemming heeft gegeven).

Nu deze mensen lid zijn van je nieuwsbrief, horen ze geregeld over jou en je bedrijf. Na verloop van tijd zal een aantal van hen dan besluiten klant van je te worden, omdat ze het gevoel hebben gekregen jou en je bedrijf goed te kennen.

Daarnaast blijf je met je nieuwsbrief dus bij je bestaande klanten in beeld, ook nadat de opdracht is afgelopen. Je bestaande klanten mag je overigens al zonder toestemming vooraf je nieuwsbrief sturen.

Echter, een nieuwsbrief werkt alleen als klantenmachine, als je nieuwsbrief de ontvanger wat oplevert. Tips bijvoorbeeld, over hoe je MS Office slimmer kunt toepassen binnen het instituut/detacheringsbureau. Of hoe je met MS Office geld kunt besparen. Een jaarverslag (over jouw bedrijf?) zou voor mij geen dringende reden zijn jouw nieuwsbrief beslist niet te willen missen. Want: what's in it for me?

Het heeft veel en veel minder effect, een nieuwsbrief te versturen waarin alleen iedere keer jouw aanbod onder de aandacht wordt gebracht. Een goeie verhouding is 75% - 25%: 75% goede tips waar iemand echt wat aan heeft en dan als afsluiter 25% tekst over jouw aanbod (+ call to action).

Ik vraag me wel af waarom je verschillende tarieven hanteert voor de opleidingsinstituten en voor de bedrijven. Is dat, omdat de opleidingsinstituten zeggen dat ze niet meer dan 250 euro willen betalen? Dat betekent natuurlijk nog niet, dat je dan ook al hun tarief in plaats van je eigen tarief moet noemen: je kunt rustig zeggen dat je 500 euro vraagt. Dat je dit dan in de praktijk niet altijd krijgt, en dat je dan toch besluit een opdracht aan te pakken, dat hoeft de rest van de wereld niet te weten natuurlijk.

In ieder geval veel succes!
Miranda
__________________
-----------------------------
ZinVol - Vertel je eigen verhaal
Marketingcoach voor zelfstandigen
Vind inspiratie en tips over het
werken voor jezelf op mijn website:
http://www.ditiszinvol.nl
Met citaat reageren