Los bericht bekijken
  #4  
Oud 5 januari 2010, 10:30
Marcelot Marcelot is offline
Seniorlid
 
Geregistreerd: 25 september 2009
Berichten: 89
Standaard Re: Ontwikkelen cursusmateriaal: hoe bepaal ik de verkoopprijs?

IK vind dat ook het niveau van de training een rol speelt. Natuurlijk heeft de hoeveelheid expertise die voor het schrijven vereist is een invloed op de uurprijs die je rekent, maar ik vind ook dat een cursus op een 'hoger niveau' meer tijd kost om te schrijven.

Dus stel je schrijft een Word training voor 4x 3 uur is totaal 12 uur, totale tijd om te schrijven zou 24 uur kunnen zijn, maal bijvoorbeeld 35 euro = 840 euro ex btw. Stel je shrijft een cursus VBA (programmeren) en de training is ook 4x 3 uur dan zou het schrijven je 40 (VBA voor beginners) tot 80 uur (VBA voor experts) kunnen kosten, maal een tarief van bijvoorbeeld 55 euro...

Ik heb ook wel cursusmateriaal geschreven maar voornamelijk toen ik in loondienst was. Voor een zelfstandige opdracht voor een kleine opdrachtgever zou ik in de bovenstaande orde fatureren, waarbij ik 35 euro per uur wel aan de lage kant vind. Maar dat is dan ook een onderwerp waar iedereen een cursus voor kan schrijven dus als je die opdracht wilt dan moet je je tarief wel naar beneden bijstellen.

Als je niet zo geinteresseerd bent in Word cursussen of als je de opdrachtgever cursussen wil voor allerlei onderwerpen en ze hechten aan consistency dan kun je natuurlijk overal 55 euro voor vragen. En bij deze tarieven ga ik uit van een beperkte verkoop, als je schrijft voor LOI dan denk ik dat je - vanwege veel grotere verkoop - mee moet delen in de verkoop. Voor andere cursussen dan software denk ik dat je dezelfde aanpak kunt kiezen, is het beginner = minder uren, gevorderde = meer uren want je moet 'meer uitdagende' opdrachten bedenken.
Met citaat reageren