Los bericht bekijken
  #2  
Oud 7 maart 2010, 16:56
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Re: Boekhouder/Belasting adviseur?

Of het bedrag van 300 euro reëel is kan ik niet beoordelen. Voeren jullie zelf alle mutaties in de boekhouding in of doet jullie boekhouder dit? Om hoeveel mutaties (inkoop/verkoopfacturen, bank, kas etc.) gaat het? Als jullie dit allemaal zelf doen wat voegt de boekhouder dan nog toe (buiten de aangifte)?
Er zijn veel eenmanszaken die zelf de boekhouding doen maar hun aangifte laten verzorgen door een fiscalist. Boekhouders hebben in de regel minder kennis van fiscale zaken terwijl fiscalisten geen boekhouder zijn.
Als je zelf je complete boekhouding verzorgt ben je wellicht beter af met een belastingadviseur om de IB aangifte te laten opstellen. Je kunt dan zelf de V&W en balans uitdraaien. Op basis hiervan wordt de aangifte opgesteld. Wel is het van belang dat gekeken wordt of optimaal gebruik is gemaakt van fiscale faciliteiten omdat je die deels (bijvoorbeeld afschrijvingen) ook in je boekhouding zult moeten verwerken.

Overigens is 300 euro per jaar erg weinig vandaar dat ik me afvraag wat hij hiervoor doet.
Met citaat reageren