Discussie: Aanbetaling vragen?
Los bericht bekijken
  #4  
Oud 13 maart 2010, 17:51
zendium zendium is offline
Lid
 
Geregistreerd: 25 september 2007
Berichten: 14
Standaard Re: Aanbetaling vragen?

Hoi Peter,

Pfff. Een bedrag van 12.000 euro? Je moet gewoon 1/3 aanvragen van te voren. ZET ALLES OP PAPIER!!! Zeker in deze tijd. Je hebt het zelf over "een niet ongelofelijk professionele indruk". Als je dat als startende ondernemer al ziet, dan weet een ervaren ondernemer al hoe laat het is. Inpakken en wegwezen. MAAR het kan natuurlijk ook zo zijn dat alles ok is.

Het gemakkelijkste wat je doet is een voorstel doen van betaling. Vaak spreekt de reactie van de klant dan al genoeg.

Er zijn gemiddeld 3 reacties:
1. Hysterisch. Hij krijgt het warm, wordt rood, en weet niet wat hij moet zeggen.
2. De "onderhandelings-look". Hij kijkt met een gemengde blik, en probeert een inschatting te maken of het eventueel haalbaar is. Dit is prettig
3. Veel te lauw/laconiek, maar toch merk jij als ondernemer dat er iets niet klopt.

Een jong bedrijf heeft vaak geen (groot) vermogen. Om zelf een flinke investering te doen heeft dan ook totaal geen nut. In florerende tijden is het risico minder groot, maar het blijft altijd aanwezig.

DUS: 1/3 laten betalen, dan pas eventueel een investering doen. En PAS OP: Ook kan het zijn dat jouw klant, of de klant van jouw klant niet of veel te laat betaald. Hoe ga je dit opvangen als je geen inkomsten ernaast hebt.

Het klinkt allemaal erg bang en negatief. Maar in de periode dat ik opgewekt en positief was – en dacht bakken met geld binnen te halen – ben ik wijzer geworden. Ondernemen is risico nemen. Maar tegenwoordig laat ik dat ondernemen aan mezelf over en het risico laat ik aan mijn klanten over.

Op Lancelots lees ik veel over Algemene Voorwaarde, contracten, verbintenissen, overeenkomsten etc. Dit is zeker noodzakelijk. Maar als een bedrijf geen geld meer heeft, heeft een bedrijf geen geld meer. En dan heb je nog meer aan een rol toiletpapier, dan aan welk officieel document dan ook.
Met citaat reageren