Los bericht bekijken
  #13  
Oud 1 februari 2007, 14:17
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Tsja, bij ondernemen hoort nu eenmaal een markt en ondernemingen bestaan naast elkaar, maar eten elkaar ook wel eens op. Ook als consument benadeel je vanuit jouw perspectief degene van wie jij niet afneemt .

Als dit principe je tegenstaat, moet je niet gaan ondernemen.
Inherent aan ondernemen is (althans, zo zie ik dat) gezonde concurrentie. Ik ben juist vrolijk als ik een klus bemachtig, die anders naar een ander was gegaan. Die concurrent van mij heeft weer andere talenten en vist misschien ook wel in mijn markt.
Maar ik weet, nouja, hoop ook, dat ik mijn klanten/opdrachtgevers help door waarde aan hun bedrijf toe te voegen (of iets over te dragen aan mijn lezerspubliek). Vroeger stond ik hier niet zo bij stil (toen zat ik nog in loondienst in het bedrijfsleven) maar als freelancer vind ik het de kick of the century dat ik deel uit maak van dat bedrijfsleven (en er met m'n neus bovenop zit, dat heb je met journalistiek gericht op b.v. ondernemingen).

Overigens is "de markt" niet verzadigd. Er is altijd ruimte voor initiatieven die al bestaan, maar dan met een "twist": beter, sneller, goedkoper, vriendelijker, leuker en verantwoorder.

Weet je zeker dat je wilt ondernemen? Je kunt ook kiezen voor een zekere mate van altruïsme. Bijvoorbeeld gaan werken voor een NGO. Er zijn behoeften genoeg in de wereld .
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren