Los bericht bekijken
  #1  
Oud 25 september 2011, 17:39
Markie Markie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 160
Standaard Eerste nieuwe auto besteld!

Beste mensen,

Aangezien ik dit jaar (veel) meer inkomsten ga hebben dan vorig jaar heb ik besloten om een nieuwe auto aan te schaffen. Gisteren heb ik hem besteld.

Een fiat punto evo diesel in de 14% klasse. Zeer zuinig dus. Dit levert de meeste voordelen op.

Ik zal proberen om een zo duidelijk mogelijke rekensom te maken.

Vorig jaar had ik een omzet van ongeveer 33.000 euro. Het jaar ervoor ook.
Dit jaar kom ik echter 20-25.000 euro hoger uit. Behoorlijk wat dus. Ik betaal nu maandelijkse voorschotten aan de belasting. Deze zijn nog gebaseerd op een omzet van 33.000 euro. Het ziet er dus naar uit dat ik flink wat bij moet betalen, dus leek het mij slim om deze aankoop te doen.

Momenteel rij ik een volkswagen golf die ik privé heb. De zakelijke kilometers hou ik bij en deze worden dan verrekend met de aangifte ib.

Bij de dealer hebben ze het volgende gedaan: Ze kopen mijn golf van mij in voor 8000 euro. Vervolgens koop ik de fiat terug voor 19.000 euro. Ik betaal in werkelijkheid 11.000 euro bij. Op deze manier kan ik echter wel de btw over 19.000 euro terug krijgen.

Die btw moet ik uiteraard wel eerst gewoon betalen. Ik neem aan dat ik dus gewoon de btw voor kan gebruiken die ik zelf ontvang van mijn opdrachtgevers en dat die verrekend wordt met de omzetbelasting van het 4e kwartaal.
Stel dat ik het 4e kwartaal maar 2000 euro btw ontvang? Voor de fiat moet ik 3000 euro btw betalen. Krijg ik dan 1000 euro van de belasting in plaats van dat hun van mij krijgen? Dat lijkt me ook eens leuk eigenlijk, want heb dat nog nooit meegemaakt

Bij de dealer moest ik trouwens allerlei papieren ondertekenen. Onder andere dat de golf die ik inruil niet op de zaak staat. En ze moeten een uittreksel kvk hebben. Een digitaal ondertekend uittreksel volstaat ook neem ik aan? Die kun je eenmaal per jaar gratis een krijgen bij de kvk zie ik net.

Kilometers hoef ik straks niet meer bij te houden dus. Alleen moet ik wel bijtelling betalen. Maar geen wegenbelasting. Voor de golf was dat 105 euro per maand.

Als het goed is bedraagt de levertijd 8 weken. Maar ik reken op een maand of 2, dan valt het niet tegen.

Owja, hoe zit het precies met die tijdelijke 28% regeling op dit type auto's, en dat versneld afschrijven?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren