Los bericht bekijken
  #5  
Oud 18 december 2011, 20:05
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard

Als je een contract hebt waar in staat dat je per uur betaald word dan is er toch geen druk om meer te doen?

Ik begrijp het wel hoor, ik ken ze ook die opdrachtgevers die dan gaan zeggen ja maar iedereen werkt hier een uurtje meer en daar krijgen ze ook niet voor betaald.
Zie het gewoon als goede oefening in nee zeggen, ik heb het ook moeten leren. Vaak zijn dit de opdrachtgevers die bij de contract onderhandeling ook al korting hebben gevraagd. Ik zeg dan simpel, luister voorafgaand zijn we X euro per uur overeengekomen, toen heb ik je ook al Y % korting gegeven. Als ik nu ook nog eens een uur per dag gratis moet gaan werken is dat nog eens 12,5% korting, dat doe ik niet. Dit is mijn tarief per uur en ik schrijf alle gewerkte uren.

Goed dit is een beetje in steno stijl opgeschreven in een persoonlijk gesprek breng je het wat vriendelijker maar dit is wel waar het op neer komt. En heel soms moet je gewoon een beetje bot zijn en zeggen, sorry ik werk niet gratis..

Opdrachtgevers (vooral managers van grotere teams) hebben vaak de neiging je als gewone werknemer te behandelen, het is jou taak om duidelijk te maken dat je dat niet bent en dat je gewoon werkt op de overeengekomen voorwaarden. Natuurlijk kan je ook wel eens een uurtje extra werken zonder dat je dat schrijft, maar dat bepaal jij en zou incidenteel moeten zijn.

Maar meestal kom je er wel uit bijvoorbeeld door af te spreken dat je doorbetaald langer werkt maar dat je per maand niet meer als 170 f 180 uur zal werken zonder dat nadrukkelijk te overleggen. Als boekhouder heb je het in de 1e week van de maand druk vanwege de maandafsluiting en de 3e week van de maand is er vaak wat minder te doen. Dus ik spreek vaak af met opdrachtgevers dat ik in de 1e week elke dag 9 a 10 uur werk en dat ik in de derde week 1 of 2 dagen minder kom.
Probeer altijd erachter te komen waarom ze de vraag om "gratis werk" doen, als je weet wat daarvan de achtergrond is kun je het meestal simpel oplossen.
Met citaat reageren