Los bericht bekijken
  #6  
Oud 20 maart 2012, 08:46
startadvies startadvies is offline
Lid
 
Geregistreerd: 13 maart 2012
Berichten: 10
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Vermeulen Bekijk bericht
Hallo D.J.
Bedankt voor je reactie. Ik ben even een paar dagen in de sneeuw geweest dus vandaar mijn wat late reactie.
Ik weet niet of je mijn vraag helemaal begrepen heb. Mijn auto gaat altijd voor onderhoud en reparaties ed. naar de garage. Ik heb mijn garage niet dicht bij huis en ieder bezoekje komt al snel neer op anderhalf uur. Keuring, af te toe reparaties, onderhoud, afgelopen jaar nog schadeherstel, vervangen zomer/winterbanden ed.; het aantal uren loopt al snel op.
Ik houd dat netjes bij en afgelopen jaar was dat (incl. wasbeurten en tanken) 24 uur.
De vraag is nu: mag ik deze 24 uur geheel mee rekenen voor het urencriterium of moet ik daar nog een correctie op toe passen? De kosten en de btw moet ik ook corrigeren met resp. met de bijtelling (25%) en een btw-correctie (12% van de nieuwwaarde) dus ik kan me voorstellen dat de belastingdienst vindt dat ook de uren voor het urencriterium voor privégebruik gecorrigeerd moeten worden.
Ik kan er naar gissen maar ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die daar uit ervaring (met de belastingdienst) iets over kan vertellen.
Kort gezegd: De 24uur tellen voor deze aftrek mee.

M.vr.gr.
John Vermeulen
Uit ervaring met de belastingdienst kan ik je vertellen hoe je vraag te beantwoorden is .
De 20% bijtelling is fictief en ( tevens gebaseerd op het niet hoeven bij te houden van een kilometeradministratie,) meer niet. De uren wat je hiermee doet kan jezelf bijhouden of dit op een zakelijk doel en geen zakelijk doel/besteding betreft. (inclusief reis- fysieke wachttijd) Het zijn allemaal kleine dingen (denk maar aan tanktijd) maar telt wel aan. Bij het tanken, wasstraat met fysieke wachttijd het ernaar toe rijden kost allemaal tijd. De Inspecteur gaat ervan uit dat geen enkele uur aftrekbaar is, tenzij jij het tegendeel bewijst. Dat kan je dus doen door de urenadministratie hiervoor bij te houden en kan getoetst worden, maar heb je het op die manier vastgelegd dan is er geen vuiltje aan de lucht. Dit staat geheel los van de 25% bijtelling , want - ter controle- wanneer ik een elektrische auto rijd dan is de bijtelling 0%. De bijtelling is dus uitsluitend fictief en heeft niets met uren te maken, dus de fictieve 25% valt ook niet te corrigeren, anders bestaat er rechtsongelijkheid, wat een proces uitlokt en de belastingdienst aan het kortste eind trekt. (fictief= bij wijze van spreke) Kort gezegd: De 24uur tellen voor deze aftrek mee,
Wanneer dit niet duidelijk is, omdat ik te direct ben, hoor ik wel van je.
Met citaat reageren