Los bericht bekijken
  #1  
Oud 6 mei 2012, 14:16
rsdv rsdv is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 19 maart 2012
Berichten: 3
Standaard Rechtsbijstandsverzekering deels in loondienst deels zzp

Hi!

Ik zou graag een rechtsbijstandsverzekering willen afsluiten voor zaken die deels onder mijn particuliere aansprakelijkheid vallen, en deels onder mijn zakelijke.

Het zakelijke deel bestaat uit mijn werkzaamheden als freelancer in de IT, dus denk dan aan geschillen met afnemers, incasso, etcetera. Daar zijn standaard pakketten voor.

Het andere deel is interessanter. Op dit moment werk ik als freelancer voor een startup, maar ga daar over ong. 3 maanden ws. in loondienst aan de slag. Tegen die tijd bezit ik ook 5% van het desbetreffende bedrijf, de 2 directeurs en investeerders de andere 95%. Geschillen die hierbij op kunnen treden zijn van ingewikkeldere aard, denk aan zaken over onenigheid over de bedrijfsvoering, faillisement, gesjoemel met verwatering van de aandelen, gedwongen ontslag, etc. Hierbij wil ik mijn eigen risico verzekeren, dus niet voor het bedrijf of voor de anderen.

Wat ik wil voorkomen, is dat als er in het loondienst-deel onenigheid ontstaat en ik een freelance verzekering heb (dus niet particulier, maar zakelijk), de verzekeraar mijn claim afwijst omdat ik in loondienst ben. Stel dat ik een particuliere verzekering zou hebben, dan wil ik ook niet dat mijn claim afgewezen wordt omdat de verzekeraar vindt dat het geschil onder mijn freelance werk valt.

Wat is een goede aanpak? Idealiter verzeker ik me als freelancer, waarbij er bijv. een extra pakket is voor het particuliere deel in loondienst en de geschillen gerelateerd aan het bezit van aandelen. Bestaat er zoiets?

Alle hulp wordt zeer gewaardeerd!

Groet,

Reinder
Met citaat reageren