Los bericht bekijken
  #1  
Oud 17 september 2012, 15:39
bartbh bartbh is offline
Lid
 
Geregistreerd: 2 april 2007
Berichten: 32
Standaard BTW verhoging voor eigen rekening: hoe verwerken?

Met de BTW-verhoging aanstaande naar 21%, heb ik eens uitgerekend hoeveel BTW ik zou moeten heffen over lopende abonnementen (=hosting).

Voor hosting afgesloten in oktober 2011 t/m september 2012, waarbij de prijs heb verrekend naar een maandprijs, zou ik ongeveer €16 aan extra BTW na moeten heffen.

Aangezien de postzegel in veel gevallen duurder is dan het bedrag aan BTW, wil ik die extra heffing uit eigen portemonnee betalen.


Nu heb ik daar eigenlijk 2 vragen over

1) Mag/kan dat? Aangezien de klanten (alleen maar B2B) dan een factuur in de boekhouding hebben zitten met 19% terwijl dat eigenlijk 21% zou moeten zijn.

2) Als dat kan, hoe zou ik dat moeten verwerken in de boekhouding en bij de aangifte omzetbelasting? De omzet is namelijk al gemaakt en de bijbehorende BTW ook grotendeels al afgedragen. En in welke periode zou ik deze BTW-naheffing moeten verwerken?

Het liefst zou ik natuurlijk gewoon helemaal niets doen en pas per 1 oktober 21% gaan rekenen, maar dan maak ik me weer schuldig aan een belastingdelict/verzuim/vergrijp lijkt mij.
Met citaat reageren