Los bericht bekijken
  #3  
Oud 19 oktober 2012, 13:32
kaiiestan kaiiestan is offline
Lid
 
Geregistreerd: 7 januari 2011
Berichten: 11
Standaard

Hoi Rene

Ik heb mijn accountant ook al gevraagd maar was er zelf niet in thuis. Ik zal hem eens vragen of een van zijn collega's er meer kaas van heeft gegeten.

Ik zal ook je link eens bekijken.

Mocht er iemand nog een goede adviseur weten dan hoor ik dat ook graag.



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door René Bekijk bericht
Ik zou je accountant een pensioenberekening laten maken, per uur betaald. Dan is het advies maximaal onafhankelijk.

Een pensioenberekening is veel feitelijker en eenvoudiger dan menigeen denkt. Je zoekt je levensverwachting op, berekent wat voor inkomen je wilt hebben (rekening houdend met de belastingdruk vanaf pensioendatum) en als je uitgaat van de fictie "beleggingsrendement = inflatie" dan kun je met eenvoudige lineaire vergelijkingen uitrekenen hoeveel je per jaar moet sparen.

Vervolgens splits je je vermogensopbouw in een deel liquide (sparen, eventueel veilige obligaties), een deel beleggen (voor het rendement; in gewone beleggingsfondsen) en een deel vastgelegd in lijfrenteproducten (voor het belastingvoordeel; geld waar je niet meer aan kunt komen tot je pensioen).

De onzekerheid zit in rendementsverwachtingen en beleggingsrisico's, waar de pensioenadviseurs natuurlijk allerlei producten met prachtige beloftes bij hebben. Ik zou ze mijden als de pest.

Leestip: http://ericaverdegaal.nl/contentpages/tag/25
Met citaat reageren