Los bericht bekijken
  #12  
Oud 28 maart 2007, 20:59
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Indicatie tarief artikelen nieuwsbrief

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels Arts Bekijk bericht
Nee, volgens mij is het het omgekeerde. Bij tijdschriften en kranten in ieder geval wel. Daar krijg je gewoon een vaststaande woordprijs, en kun je vrijwel nooit onderhandelen over de prijs. Ook niet als je er veel meer tijd hebt ingestoken dan normaal het geval is.
Je kunt vaker onderhandelen over de prijs dan veel freelancers denken, het is bij bijvoorbeeld de NVJ bekend dat freelancers te snel akkoord gaan met wat ze aangeboden krijgen en er worden op het prikbord van villamedia regelmatig cursussen onderhandelen aangeboden.

Binnen de dagbladpers kan ik het niet beoordelen, bij de vakbladpers loopt het uiteen van vaste honoraria van 0 euro en meer tot 1000 euro voor een artikel. Ik heb nog geen opdrachtgever uit de vakbladpers gehad die een honorarium per woord voorstelde. Wel een voorstel voor een prijs per artikel of artikelenserie. Bijvoorbeeld 2000 euro voor tien redactionele pagina's. Of 500 euro voor een artikel van 3-4 pagina's. Daar kan je dan over praten.
Ik heb een goede opdrachtgever die het herkent als ergens veel werk in is gestoken. Bijvoorbeeld een rondetafeldiscussie met 6 deelnemers die elk hun eigen quotes moeten kunnen inzien. Dat is naast het schrijven van het artikel zelf ook 8 uur lang een geluidsopname zo letterlijk mogelijk uittikken. Deze opdrachtgever verhoogt dan het honorarium met 25% en inmiddels voelen we goed aan wanneer er iets meer en iets minder gevraagd/geboden kan worden.

Is het een idee om ook andere freelancers te vragen naar hun ervaringen en voorbeelden?
Ik ben in ieder geval heel nieuwsgierig, ook naar de onderhandelingstactieken van mijn collega's.
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren