Discussie: Hulp gevraagd
Los bericht bekijken
  #6  
Oud 27 september 2013, 21:55
René's schermafbeelding
René René is offline
Moderator
 
Geregistreerd: 1 januari 2006
Berichten: 3.338
Weblogartikelen: 2
Standaard

Tsja, er staan je een paar best nog ingewikkelde dingen te wachten, zoals de administratie afsluiten, jaarstukken opmaken (misschien wel over meerdere jaren), belastingaangiftes doen (omzetbelasting en inkomstenbelasting, misschien ook over meerdere jaren) en de bedrijfsbeëindiging melden bij de Belastingdienst.

Voor iemand zonder kennis van belastingzaken lijkt me dit erg lastig. En dit zijn geen dingen die je zomaar even in een forumbericht op dummyniveau kunt uitleggen.

Hebben jullie nog andere hulpbronnen?

Ik zou in ieder geval beginnen met deze stap, zoals te vinden op de gelinkte pagina van 'Antwoord voor bedrijven' van de overheid:
Citaat:
Als u uw bedrijf beëindigt, moet u:
de Belastingdienst hiervan direct op de hoogte brengen
Dat betekent in de praktijk: een brief sturen met vermelding van btw-nummer, burgerservicenummer e.d.

Het lijkt me verstandig i.i.g. in de brief te vermelden dat het bedrijf feitelijk geëindigd is op een bepaalde datum in het verleden. Ik zou de laatste datum nemen waarop hij feitelijk nog iets heeft verdiend (datum laatste factuur) of gekocht (datum laatste inkoopfactuur). Of de Belastingdienst dit met terugwerkende kracht accepteert weet ik niet, dat is misschien nog een hele strijd.
__________________
René
Met citaat reageren