Los bericht bekijken
  #1  
Oud 5 december 2013, 09:46
MGK MGK is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 5 december 2013
Berichten: 2
Standaard Opdrachtgever vraagt Eigen verklaring opdrachtnemer (géén Var)

Gisteren ontving ik van een van mijn opdrachtgevers een formulier Eigen verklaring opdrachtnemer, met het verzoek dit in te vullen. Een formulier dat door henzelf is opgesteld.
Ik heb iets dergelijks nog nooit eerder hoeven doen. Als uitleg geven ze: 'we zijn bezig met een nieuw administratief systeem.'
Ik vind het een twijfelachtig formulier en aarzel het in te vullen. Er staat nl. o.a. dit (NB de taalfouten zijn van hen):

"Dit formulier hoeft niet te worden in gevuld als de opdrachtnemer:
-op kalenderjaarbasis voor bedrijf xxx naar verwachting max. 8400 euro ontvangt EN/OF
-meerdere opdrachtgevers heeft, hierbij invullen de namen van de overige bedrijven:"

Ik heb meerdere opdrachtgevers, dus is mijn conclusie dat ik niks hoef in te vullen. Maar toch, ze vragen wel de namen van mijn opdrachtgevers.
Maar opdrachtgever bedrijf xxx heeft toch niks te maken met wie mijn andere opdrachtgevers zijn? Dat wil ik hen helemaal niet vertellen.

Vervolgens vraagt het formulier ook nog in te vullen of ik een VAR heb en zo ja welke. Ook een rare vraag, want die VAR (WUO) hebben ze allang van mij, krijgen ze elk jaar.

Ook vragen ze wat mijn hoofdberoep is en of de activiteiten die ik voor bedrijf xxx verricht mijn hoofdberoep zijn. Met daarbij in een ontzettend kromme zin vol taalfouten een uitleg wat een hoofdberoep is.

Bovendien willen ze dan ook nog weten of ik meer dan 40% van mijn tijd in 2013 voor hen heb gewerkt, of zij mijn grootste opdrachtgever zijn en of ik meer dan 50% van mijn inkomsten in 2013 bij hen heb verdiend.

Heeft iemand ervaring met dergelijke eigen verklaringen? Wat is het nut ervan? Wat voegt het toe aan een VAR? Ben ik verplicht hun deze informatie te geven?
Met citaat reageren