Los bericht bekijken
  #1  
Oud 21 januari 2014, 17:24
Sharpie Sharpie is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Berichten: 3
Standaard Verblijfskosten buitenland aftrekken zonder bonnetjes?

Voor een opdracht ben ik meerdere maanden naar het buitenland geweest in 2013. Voor grote uitgaven die ik kan opvoeren als kosten, heb ik de facturen bewaard, maar voor kleine uitgaven, als eten en drinken, niet.

Voor ZZPers ken ik de algemene regel dat als je kosten maakt voor je werk, je daarvan facturen bewaard en kunt aftrekken van je belastbaar inkomen. Weet iemand of het is toegestaan een vast bedrag per dag verblijf in het buitenland af te trekken? Je zou het kunnen vergelijken met 19 cent per kilometer reiskosten rekenen in plaats van bonnetjes bewaren.

Voor werkgevers geldt namelijk wel dat ze een vast bedrag per dag als werkkosten kunnen rekenen, die ze onbelast aan hun werknemers mogen betalen. In Duitsland is het zelfs zo dat een bepaald bedrag, per dag dat je in het buitenland was, mag aftrekken van je belastbaar inkomen. Het idee erachter is dat als je in het buitenland verblijft, hogere kosten hebt voor je levensonderhoud. Als dat voor je werk is, moet dat ook als werk-gerelateerde kosten worden gezien.

Tevens: hallo allemaal! Na enige tijd lurken, heb ik ook maar een account aangemaakt.
Met citaat reageren