Los bericht bekijken
  #13  
Oud 28 juni 2007, 10:54
NowHow's schermafbeelding
NowHow NowHow is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 593
Weblogartikelen: 13
Standaard Re: Stilstand of ontwikkeling?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Life Creations Bekijk bericht
Hoe doe je dat met gouache schilderen op de computer?
Ik bedoelde eigenlijk het echte gouache schilderen op papier, maar stom toevallig kan ik dat sinds dit jaar ook op de computer. Daar heb ik zelfs nog een stukje over geschreven. Daarbij maak ik gebruik van een programma dat Painter heet en waarbij je op je pc allerlei verschillende soorten materiaal kunt simuleren. Van olieverf tot dik krijt is erop te doen. Maar dat kan ik eigenlijk niet zonder mijn Cintiq, waar ik dus gewoon met een pen op mijn beeldscherm aan het schilderen ben. Errug handig: geen vieze handen en omdat je in verschillende lagen kunt werken gaat er eigenlijk nooit iets mis.

Kost overigens nog steeds net zoveel tijd, maar eventuele wijzigingen naar aanleiding van overleg met klanten zijn wel sneller te doen.

Citaat:
Ik ben zelf ook beeldend kunstenaar en ben benieuwd wat je zo interesseert aan de kunst in combinatie met de wetenschap.
Tsja. Ik ben eigenlijk geen beeldend kunstenaar (of tenminste, zo noem ik mezelf niet), dat is misschien het verschil. Mijn werk is het visualiseren van wetenschappelijke en technische onderwerpen. Daarbij voel ik me vaker gewoon een informatie analist dan een kunstenaar. Het allerbelangrijkst is namelijk dat ik daarin accuraat ben: alles wat ik weergeef moet kloppen, is het niet in werkelijkheid dan wel in de schematische voorstelling. Maar niets let mij om een visualisatie ook nog eens mooi te maken. Ik kijk daarbij naar veel verschillende uitingsvormen in de kunsten en probeer de juiste uitingsvorm bij het juiste onderwerp te kiezen. Als je mijn werk bekijkt zul je ook zien dat ik, hoewel je misschien wel overeenkomst in een gedeelte van het werk ziet, veel verschillende technieken en uitingsvormen onder de knie heb. Ik vind dat een uitdaging en ik heb gemerkt dat mijn klanten het fantastisch vinden. Ik krijg nu dan ook vaak vragen of iets niet in "die stijl" kan

En andersom werkt het, voor mij tenminste, ook: omdat ik soms onderwerpen moet visualiseren die nog niet eerder in beeld zijn gevangen, moet ik soms gaan experimenteren met hoe ik de dingen neerzet en welk beeld ik uiteindelijk naar buiten wil brengen. Dan maak ik bijvoorbeeld gebruik van wetenschappelijke visualisatietechnieken die ik dan weer omvorm tot iets dat iedereen begrijpt.
__________________
Mieke Roth
Wetenschappelijke en technische visualisaties
ir Mieke Roth
http://www.miekeroth.nl
http://blogger.miekeroth.com

Met citaat reageren