Los bericht bekijken
  #1  
Oud 28 juni 2007, 17:27
ZenClimber ZenClimber is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Berichten: 1
Standaard Starten: Eén, twee of drie BVs?

Ik ga met met een partner een bedrijf beginnen waarmee we op de nederlandse markt artikelen willen gaan verkopen. De artikelen worden in onze opdracht elders in Europa geproduceert, design en ontwikkeling vind hier plaats.

Het bedrijf heeft grote potentie om te groeien (dat zeggen we allemaal :-) ) maar vooralsnog zal er niet genoeg winst worden gemaakt om twee volledige salarissen van te betalen. We hebben al wel besloten dat het bedrijf een BV wordt i.v.m. aansprakelijkheid naar leveranciers en winkels.


Nu is het zo dat ik ook IT'er ben, en mijn baan in loondienst wil opzeggen om 2-3 dagen per week te freelancen om daarnaast tijd over te hebben voor het bedrijf. Nu kan ik voor mijn freelance werk ook een BV oprichten, en die BV 50% eigenaar laten zijn van het produktie bedrijf...

Mijn business partner is kunstenares en heeft daarvoor nu een eenmanszaak. Met een vrij beroep val je onder speciale regelingen zodat zij op dit moment na aftrek van alle posten vrijwel geen belasting betaald. Het zou een idee kunnen zijn dat zij ook een persoonlijke BV neemt die 50% eigenaar van het produktie bedrijf wordt. Zodoende kunnen we de winst volgens een verdeelsleutel (b.v. 50%) tussen onze BVs verdelen, en mag ieder zelf weten wat je met dat geld doet (loon, onkostenvergoeding of in de BV laten zitten als appeltje voor de dorst).

Al met al komen er dan wel 2x of 3x accountantskosten bij kijken, en zullen we bij het starten 2x of 3x 18.000 euro moeten hebben... of zie ik dat verkeerd?

Heeft er iemand advies? :-)
Met citaat reageren