Los bericht bekijken
  #12  
Oud 29 juni 2007, 13:24
erix's schermafbeelding
erix erix is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Berichten: 1.032
Weblogartikelen: 2
Stuur een bericht via Skype™ naar erix
Standaard Re: Freelancen via payrolling?

Bij Freelancepayroll een offerte opgevraagd. De formule is als volgt: per opdracht treed je in dienst bij Freelancepayroll. Bij ziekte krijg je 70% van het gemiddelde salaris dat je over de afgelopen 3 maanden hebt verdiend (via het UWV).
Als de opdracht is afgelopen, wordt het contract met Freelancepayroll ontbonden en stopt dus ook de betaling (logisch). Strikt genomen zou je aanspraak kunnen maken op ww. Het payroll bedrijf houdt premies en loonbelasting in zoals iedere werkgever dat doet. Verder wordt maximaal 5% van het gedeclareerde bedrag ingehouden (de payroll kosten). Op basis van volume en aard van de samenwerking kunnen lagere percentages overeengekomen worden.
Op basis van een jaaromzet van 40.000 euro kost deze formule je dus netto (maximaal) 2.000 euro. Daar kan je overigens een hele aardige boekhouder of accountant voor inhuren die jou het hele jaar helpt.

Een voorbeeld
Van de 60 euro per uur die ik opgaf als uurtarief bleef (na 10 uur werken, inclusief alle inhoudingen en afdrachten etc etc) 35 euro per uur over (netto uurloon). Een groot deel van de administratie wordt je uit handen genomen. Maar ook werknemerschap stelt eisen: voor iedere opdracht moet het bedrijf worden voorzien van informatie en soms moet ook een arbodocument worden opgesteld. De factuur wordt weliswaar verzonden via het payroll bedrijf, maar je blijft zelf verantwoordelijk voor facturering (administratie, bijhouden uren en bedragen).
Met andere woorden, je raakt wat administratieve zorgen en lasten kwijt, maar krijgt er andere administratie voor terug. En je zult toch net als altijd gewoon zelf aangifte IB moeten doen
Naar mijn idee een onzinnige constructie, maar ik ben dan ook niet voor niets ooit van loondienst naar zelfstandig ondernemerschap gegaan. Nog steeds elke dag feest!
__________________
erix

www.erikbouwer.nl
Met citaat reageren