Los bericht bekijken
  #1  
Oud 20 augustus 2007, 18:20
Marjan Marjan is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 25 maart 2007
Berichten: 915
Standaard Waardering bedrijfspand op balans

Hoi,

Heb al op diverse forums gezocht en in de geijkte kanalen maar weet nog steeds niet wat nu te doen:
Ik (voornamelijk mijn partner :-) ga naast mijn eigen woning een bedrijfspand/kantoor bouwen. De materiaalkosten zijn ex BTW ca. 12.000-15.000 euro. De gemeente gaat echter (incl. arbeidsloon e.d. ) uit van een bedrag aan bouwkosten van ca. 40.000 euro. Hier betaal ik ook leges over en na gereedkoming zal dit bedrag t.z.t. ook in de WOZ waarde van het totale pand worden opgenomen.

Als dit de waarde is van het onroerend goed, neem ik dit bedrag dan op de balans op? Of ga ik uit van de (facturen voor) materiaalkosten (investeringsaftrek)? In dat laatste geval heb ik per definitie dus al een boekwinst van ca. 25.000 euro aan mijn broek wat mij niet reeel lijkt.
En hoe boek ik e.e.a. dan? Bouwkosten 15.000 euro en inbreng uit prive (niet genoten arbeidsloon) 25.000 euro? Of laat ik de boel beter meteen minnelijk taxeren?
Ik regel e.e.a. liever direct volgens het boekje en wil niet achteraf verrassingen krijgen. Is het handig contact op te nemen met de belastingdienst of juist niet?
Omdat de aanbouw bouwkundig te splitsen is van het woonhuis (eigen ingang, sanitair etc.) en ook (vrijwel) uitsluitend zakelijk gebruikt zal worden ontkom ik er waarschijnlijk niet aan deze als ondernemingsvermogen aan te merken.
Wie heeft hier ervaring mee c.q. kennis van?
Met citaat reageren