Los bericht bekijken
  #2  
Oud 21 augustus 2007, 23:17
alfred alfred is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 27 februari 2006
Berichten: 420
Stuur een bericht via MSN naar alfred
Standaard Re: waardering bedrijfspand op balans

Vooraleer dit is geen totaaladvies en voordat ik verder ga vraag ik me dan af waarom je een grote beslissing als deze via forums en internet probeert te nemen. Dit is natuurlijk niet zomaar appeltje / eitje en hangt van veel zaken af. In een gesprek komen vaak heel veel aspecten naar voren psvr blijft 't hier een forum.

Maar ik wil wel kort op die 15 / 40 ingaan. Dat de gemeente er zomaar 40 van kan maken lijkt me sterk. Hiermee bedoelen ze wellicht de geschatte waarde na gereedkoming. En wellicht staat er in de wetgeving exact uitgelegd hoe de leges berekend dienen te worden.
Maar die 40 heeft niets te maken met de werkelijke waarde laten we stellen dat die gewoon 15 is dan is dat het bedrag dat je op je balans gaat verantwoorden (debet investering (krijg je investeringsaftrek over) en credit gaat de bank omlaag).
Je gaat afschrijven over die 15 (let op de ingewikkelde regels sinds 1-1-07 voor afschrijven op onroerend goed). Als blijkt dat de waarde 40 is zou ik dat niet direct opnemen als waarde. Ooit bij verkoop is dat overigens wel een boekwinst waarover je dan zo'n 40% belasting over gaat betalen + de nog te komen boekwinst. Dus bezint eer ge begint want of het handig is voor die 10-15 kosten is de vraag.

Laat je adviseren zou ik zeggen want het levert genoeg op als je het goed regelt
Met citaat reageren