Los bericht bekijken
  #2  
Oud 14 september 2007, 16:11
Irene Irene is offline
Lid
 
Geregistreerd: 19 januari 2007
Berichten: 49
Standaard Re: Vaste projectenprijs, de voor- maar ook de nadelen

Grappig, ik zat vandaag net over hetzelfde te piekeren.

Ik werk zo ongeveer op dezelfde manier als jij (maar dan als tekstschrijver). En inderdaad, ik besteed veel aandacht aan het benoemen van wat ik doe in de offerte. Voor meerwerk buiten de omschreven opdracht vermeld ik daaronder mijn uurtarief. Hoe beter ik word in dat benoemen, hoe minder ergernissen over types die maar blijven vragen; dat komt nu echt nog maar zelden voor. Als ik vind dat er echt een grens wordt overschreden, heb ik de omschrijving in mijn offerte om op terug te vallen en bied ik aan een aanvullende offerte te maken. Willen ze dan vaak nog ook. Ik zou je echt aanraden wat extra energie te steken in het omschrijven van de opdracht en je werkwijze in het offertestadium. Verwachtingsmanagement vooraf weegt in mijn ervaring meer dan op tegen ergernissen (en extra maar niet af te rekenen uren) aan het eind.

Dit betekent natuurlijk niet dat ik elk wissewasje extra in rekening breng, en ook niet dat ik me nooit meer vergis. Bovendien zijn sommige opdrachten zo anders dan anders of niet helemaal voorspelbaar dat ik soms liever gewoon uren zou schrijven. Maar hoe pak ik dat aan? Want enig houvast van tevoren willen ze gewoonlijk toch. Wie heeft hier ervaring mee (in deze of andere branche) en kan daar wat meer over vertellen?
Met citaat reageren