Los bericht bekijken
  #4  
Oud 27 mei 2009, 23:37
Roel Jongman Roel Jongman is offline
Verbannen
 
Geregistreerd: 3 april 2009
Berichten: 979
Stuur een bericht via Skype™ naar Roel Jongman
Standaard Re: reiskostenvergoeding voor oude opdrachtgevers?

De verwijzing naar belastingen en sociale premies in je huidige contract is en kan alleen een verwijzing zijn naar de loonbelasting en sociale premies.

Het zegt dus niets over of BTW berekend moet worden of niet. Dit word uitsluitend door de belastingdienst vastgesteld. Als jij voor de BTW als ondernemer word aangemerkt dan krijg je een BTW nummer en pas dan en alleen dan mag jij BTW op je facturen vermelden.

Ik verbaas me regelmatig over hoe ver opdrachtgevers gaan met hun bemoeienis over hoe jij moet factureren. Het kan een ordinaire poging tot een snelle besparing zijn, maar het kan ook zijn dat de stichting niet BTW plichtig is en daardoor bang is dat ze 19% duurder uit zijn omdat jij BTW moet gaan berekenen omdat je nu ondernemer bent en zij het niet terug mogen vragen. Maar vergeet niet dat je als ondernemer altijd zelf bepaald welke opdrachten je accepteert en tegen welke voorwaarden. Het lijkt me wel dat als zij inderdaad niet kunnen terugvragen dat je ze wel (deels) tegemoet moet komen.
Met citaat reageren