Los bericht bekijken
  #5  
Oud 14 juni 2012, 00:18
Roy Roy is offline
Juniorlid
 
Geregistreerd: 14 juni 2012
Berichten: 1
Standaard

Beste jbb en makelaar. Ik zie dat er een tijd niet op het onderwerp gereageerd is, maar wellicht kunnen we nog wat interessante dingen delen, aangezien dit probleem voor mij nu heel concreet is.
Ik ben zelf ook makelaar (gecertificeerd) en werk sinds 6 maanden als zap-er bij 1 kantoor. Dit is noodzakelijk voor o.a. taxaties die ik veel uitvoer. Hiervoor dien je aangesloten te zijn bij een brancheorganisatie (de NVM in mijn geval) en zij werken met een ondernemers-lidmaatschap. Niet meer de persoon dus.
Afgelopen maandag heb ik de fiscus op bezoek gehad. Ik heb uitgelegd dat elke individuele klant 'mijn' opdrachtgever is. Ik kan ze namelijk meenemen naar elk (NVM)kantoor dat mij zou willen faciliteren. Het probleem is nu dat ik de afgelopen 6 maanden het NVM kantoor heb laten factureren naar de klanten en ik een (deel) factuur naar het makelaarskantoor heb verstuurd. Het was beter geweest als ik de klanten had gefactureerd en het NVM kantoor weer naar mij voor de 'kantoorkosten'.
De discussie moet nog geopend worden met de inspecteur, maar ik voorzie problemen. In de eerste reactie gaven ze aan mij niet als ib-ondernemer te zien.
Ik ben alvast gestart met de facturen op te delen naar de klanten. Ze krijgen nu dus zowel een factuur van mij als van het NVM-kantoor. Het is nog niet bekend of dit voldoende is.
Wie heeft meer ervaring?
De goede suggestie van het optreden als aankoopmakelaar is geen optie. Ik doe veel aankopen, maar ook vanuit de NVM gedachte en dus via het NVM-kantoor. Daarnaast bestaat een groot deel van mijn inkomsten uit taxaties, dus kan ik niet zonder een NVM-aansluiting en de entreekosten van de NVM kan ik op dit moment nog niet opbrengen.
Ben benieuwd hoe anderen dit oplossen.
Met citaat reageren