Los bericht bekijken
  #1  
Oud 13 augustus 2006, 11:46
Annedien Hoen's schermafbeelding
Annedien Hoen Annedien Hoen is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 246
Stuur een bericht via MSN naar Annedien Hoen
Standaard Goedbetaalde opdrachten- een tip

Iets dat ik veel startende freelancers zie doen is het volgende:

-Je bent net gestart en hebt dus nog geen overtuigend portfolio
-Dan denk je "ik doe gewoon eerst wat kleine klusjes om zo ervaring op te doen en netwerk op te bouwen en een portfolio te laten ontstaan."
-Dan lukt het om kleine klusjes te 'scoren' en wat doet de startende freelancer dan, begrijpelijk? Dan behandelt die het klusje als een klein klusje.

In mijn ogen is dat niet handig ... hoewel je in eerste instantie extra energie zult moeten investeren is het op de langere termijn veel lucratiever om kleine klusjes te behandelen als grote. Waarom? Omdat je portfolio dan uit 'groot uitziende' onderdelen bestaat. Als je drie keer een ontwerp maakt voor 500 euro per stuk, maar je investeert er in en werkt het uit alsof ze 5000 euro gekost hebben voor je opdrachtgever dan kan je een vierde keer dus om 5000 euro vragen als iemand je vraag 'wat dat kost'. Heb je al die 500 euro klusjes ook als 500 euro klusjes behandeld dan word je volgende klusje dus een 500 euro klusje.

Ik weet niet uit welke mafiafilm het komt, maar iemand zei eens:
"You gotta dress for the job you want, not for the job you got."

Ik hoop dat je hier als beginnende freelancer iets aan hebt
Gevorderde freelancers doen iets dergelijks ook, door zichzelf nooit 'op te rekken' en zichzelf geen promotie te geven, maar dat is een ander verhaal...
(wordt vervolgd)
__________________
Alchemizer

Laatst gewijzigd door René; 13 augustus 2006 om 11:54
Met citaat reageren