Los bericht bekijken
  #14  
Oud 1 juli 2009, 21:04
nancy_kelpie's schermafbeelding
nancy_kelpie nancy_kelpie is offline
Veteraan
 
Geregistreerd: 3 januari 2009
Berichten: 190
Stuur een bericht via MSN naar nancy_kelpie
Standaard Re: Fout in mijn gemaakte opdracht...

Het blijft een lastige vraag... nu maak ik alleen nog tekeningen en animaties en laat dus iemand anders de code doen. In tekeningen en animaties kunnen niet echt "bugs" zit en hoeveel correctie rondes ik doe staat in het contract. Ik heb er dus niet meer echt mee te maken.

Ik snap wel waarom je er extra geld voor zou vragen, maar als ik een freelancer inhuur voor code (wat ik vaak doe voor computergames waarbij ik wel de tekeningen/animaties maak), en hij zou geld voor bugs vragen zou ik wel boos worden. Ik heb dan immers al een offerte aan de klant gegeven en moet dan doorgeven dat het duurder word terwijl ik daar zelf ook niet achter sta Ik blijf er dus bij dat het gewoon goed moet wezen.

Als je er geld voor wil kan je beter bij de 1e offerte de prijs iets ruimer schatten. Je belazerd de klant dan niet, dat extra uurtje (uren bij groter project) gebruik je om de klant het helemaal naar de wens te maken. Dat kunnen bugs zijn, maar als er geen bugs zijn ook het project zelf fine-tunen, tijd maken om met de klant mee te denken, etc. Voor grote/moeilijke/nieuwe projecten plan je daar iets meer tijd voor in dan bij makkelijke projecten. Dat is nu mijn oplossing en vind ik professioneler dan achteraf meer geld vragen.

Hoe het trouwens is afgelopen:
Ik ben achter de fout gekomen en de fout bleek in de opzet van de website te zitten. De opzet van de website had de opdrachtgever gemaakt, dus niet echt mijn schuld. (al had ik misschien van te voren moeten controleren of de aangeleverde website geschikt was voor wat ik ging maken). Ik heb haar wel uitgelegd hoe ze het kon oplossen.

Toen vertelde echter de opdrachtgever dat de uiteindelijke klant de "bug" eigenlijk niet erg vond. Het was meer dat de opdrachtgever het toevallig merkte. Zo had ik het verhaal nog niet opgevat, dus goed communiceren kan ook een hoop helpen. De opdrachtgever heeft het volgens mij niet veranderd (zou ook een hoop werk zijn), en ook al heb ik nog geen nieuwe opdrachten van haar, ik spreek haar nog wel en volgens mij is het wel goed opgelost.
Met citaat reageren