Los bericht bekijken
  #1  
Oud 16 juli 2010, 17:54
Maurice65 Maurice65 is offline
Lid
 
Geregistreerd: 15 juli 2010
Berichten: 7
Standaard Mag ik startkapitaal van mezelf lenen?

OK, die titel klinkt misschien een beetje raar, dus hier is wat ik bedoel. Ik ben van zins binnenkort een eenmansbedrijfje op te richten (nl. een koeriersdienst). Dus nadat ik ben ingeschreven bij de kvk, btw-nummer aangevraagd, enz., hup, een bankrekening openen op de naam van het bedrijf. Maar mijn bedrijf heeft natuurlijk geen geld. Ik persoonlijk daarentegen heb nog wat spaarcentjes, dus ik (als privé-persoon) leen, laten we zeggen, €10.000,- aan het bedrijf, en ook nog tegen een rentepercentage van het wettelijk maximum, maandelijks te betalen. Hierdoor blijft mijn bedrijfsresultaat laag, hetgeen voor mij om diverse redenen gunstig is. Met die €10.000,- doe ik noodzakelijke investeringen en wat er dan nog over is, laat ik gewoon staan op de bedrijfsrekening.

Mijn vraag is: kan dat, privé-geld lenen aan je eigen bedrijf? Of ben ik verplicht een lening aan te gaan bij een derde partij? Als het een bv betrof, zou dit namelijk geen enkel probleem zijn (is namelijk een zelfstandige rechtspersoon). En weet ook iemand hoe de belastingdienst hier mee om zal gaan?
Met citaat reageren