Los bericht bekijken
  #1  
Oud 25 januari 2007, 20:02
falco
Gast
 
Berichten: n/a
Standaard Reiskosten OV doorbelasten: hoe BTW berekenen?

Hoi !

Ik heb o.v kosten gemaakt en deze bereken ik door aan de opdrachtgever volgens afspraak. Hoe moet ik deze kosten in mijn administratie zien ?

Ik heb een VAR verklaring waarin de fiscus mijn inkomsten indeelt bij Inkomsten uit overige werkzaamheden. Ik ben ook btw plichtig aangezien mijn diensten daaronder vallen.

Stel ik heb 70 euro aan o.v kosten gemaakt, mijn opdrachtgever maakt deze over maar ik hoef deze kosten toch niet bij het totaal bedrag op te tellen en btw over heffen ofzo ? En ook niet bij Omzet ? Beetje verwarrend aangezien ik net begonnen ben. Zou fijn zijn als iemand dit kan recht zetten

Wat betreft de VAR, ik neem aan dat ik niet de voordelen geniet van iemand die status Winst uit onderneming heeft. Dus ik kan de btw niet terug vragen voor de reiskosten ?

Alvast bedankt !

Falco


PS: ik zie hier en daar mensen verschillende reacties geven over btw vragen ja of nee, type zaak of freelancer ... Ik heb het als volgt gedaan (en hopelijk is het waard voor andere mensen om te lezen):

Ik wil nu vooral in het begin gewoon freelance bezig zijn. Heb de kvk gebeld en ze zeiden dat zolang ik me niet presenteer als een bedrijf, zoals een logo, merknaam etc ... dan hoef ik me niet in te schrijven. Qua diensten val ik onder de 19 % btw want ik heb op de site van de belastingdienst gelezen dat er maar een paar gebieden een ander tarief hebben of geen. Voor alle zekerheid ook even de belastingdienst gebeld en gezegd dat ik freelancer ben. (dit allemaal vorig jaar gedaan). Dus ik heb een btw nummer aangevraagd en een VAR voor 2006/2007, deze heb ik gekregen en klaar is kees.
Met citaat reageren